RECENSIE: Josh Savage - The Long Way Round

Savage
recensie cijfer 2020-08-19 De in Winchester opgegroeide Josh Savage regelt zijn zaakjes vooral zelf. Shows in eigen beheer, eigen promotie doen en zelf op zoek gaan naar het geld voor zijn debuutalbum. Dat is wat het leven van een artiest voor Josh Savage inhoudt. Kijkend naar zijn cijfers op bijvoorbeeld Spotify, lijkt zijn manier prima te slagen. De singer-songwriter trad daarnaast al honderden keren op, waardoor zijn naam geen onbekende is. Toch is The Long Way Round pas zijn debuutalbum. Een prima visitekaartje, maar wel eentje die niet echt bol staat van de spanning.

De ijverige Savage houdt dus niet van stilzitten. In de documentaire The Living Room Tour is te zien hoe hij van woonkamer naar woonkamer, door Europa en zelfs de USA, reist om op te treden. Om zijn muziek aan het publiek te laten horen, maar vooral ook voor de ervaring. Waarbij de ervaring in Nederland hem nog zeker zal bijblijven. Door een ingeslagen autoraam en wat gestolen spullen leerde Savage direct de Nederlandse gastvrijheid kennen. Maar het hoofddoel was geslaagd. Hij werd bekender en bekender, zonder debuutalbum, en werd regelmatig gevraagd als voorprogramma.
Het bracht hem shows met o.a. John Hiatt, Razorlight en Kodaline.

Dit debuutalbum telt acht tracks. Wat direct opvalt, is de mooie, heldere stem van Savage. Het ietwat mysterieuze ‘Poison’ opent en klinkt anders dan de rest van de songs. De tracks ‘Found In Mexico’ en ‘Skinny Dipping’ zijn meer poppy en lijken prima gemaakt voor de radio. Savage toont in het niet al te lange album wel direct zijn veelzijdigheid. Sterker nog, juist de twee gevoelige en rustige tracks ‘Mountaines In Hurricanes’ en ‘Citizen In The World’ vormen de hoogtepunten van dit debuut. Beeld je hierbij in dat Savage in je woonkamer staat en jij en je vrienden muisstil zitten te luisteren. Dan zal het vrijwel zeker een kippenvelmomentje opleveren.

Buiten de twee hoogtepunten biedt het album niet veel vernieuwends of indrukwekkends. Jezelf onderscheiden als singer-songwriter is niet gemakkelijk. De manier hoe Josh Savage het aanpakt is bijzonder en uniek te noemen. Toch zal het niet de boeken in gaan als een onvergetelijk debuut. Het is afwachten wat de goed uitziende Brit nog meer voor zijn fans in petto heeft. En vooral op welke manier hij dit aan de man gaat brengen.
Recensent:Stijn Baarendse Artiest:Josh Savage Label:Initiative Musik
Greyhounds

Greyhounds - PrimatesHoewel het virus er op meedogenloze wijze in is geslaagd om de muzieksector...