RECENSIE: Khruangbin - Mordechai

Khruangbin
recensie cijfer 2020-08-13 Het trio uit Texas dat bestaat uit Laura Lee, Mark Speer en Donald ‘DJ” Johnson brengt hun derde plaat Mordechai uit. Welke doelgroep wil Khruangbin bereiken? Een vraag die opkomt bij het beluisteren. Deze vraag is lastig te beantwoorden. Het klink naar de dubby jazzy loungemuziek. Het klinkt goed en tot in de puntjes productioneel zeer verzorgd.

De band uit Texas weet dat je in de hitte rustig aan moet doen en dat rustige tempo staat ook centraal op hun nieuwe plaat. Inmiddels hebben we een Nederland ook een hittegolf en deze plaat past perfect in dit klimaat. Het tempo ligt dan ook laag. Opener ‘First class’ is representatief voor de plaat: weinig tekst en lekker loom. Een echte zomerplaat. Een plaat waar niemand zich aan stoort, maar waar je ook niet opgewonden van wordt. Het niveau is constant en er zit geen misser tussen, maar ook geen bijzonder hoogtepunt bij. Perfecte achtergrondmuziek in feite. Niemand kan zich een buil vallen aan deze plaat, maar je maakt ook geen goede sier om deze plaat bij je vrienden aan te raden in de trant van “dit moet je eens horen!”.

De praktijk leert dat dit muziek voor de massa is, maar dat er niet veel zullen zijn die dit gaan oppakken. Het ontbreekt aan een hitgevoelig nummer, want de singles ‘Time’, ‘So We Won’t Forget’ en ‘Pelota’, afkomstig van Mordechai, wisten geen hoge ogen te gooien in hun geboorteland. Terwijl met een hitje dit zo maar een succesplaat kan worden. In het verleden was dat voor St Germain met Tourist het geval. Het nummer ‘Rose Rouge’ werd opgepikt en er werden massale aantallen verkocht van de plaat, om daarna in de vergetelheid te raken. Op Mordechai kunnen we niet zo’n hitgevoelig nummer ontdekken. Desalniettemin steken ‘First Class’ , ‘If There Is No Question’ , ‘Dearest Alfred’ en ‘So We Won’t Forget’ er lichtjes boven uit met hun heerlijke, zachte, paradijselijke en meerstemmige vocalen, zachte gitaarlicks en een rustig drumklikje.

Mordechai is daardoor een prima strandtentplaat om heerlijk bij te relaxen. Khruangbin neemt je 44 minuten lang mee naar een onthaastingsparadijs. En aangezien we het niet meer zo gewend zijn om van de rust te genieten, is het de perfecte en passende muziek in deze Coronatijd waarin we alles in een tempo lager en minder uitbundig moeten doen. Aan de timing ligt het dan ook niet, want het brengt ondergetekende zo al steeds meer in de zomermodus. Ontspanning op en top. Veelvuldig draaien maar en de stress verdwijnt. De zomertip voor het voorkomen van een burn out? Zet Mordechai op. Vakantie is dan echt weer vakantie. Uitrusten van een drukke periode en de accu weer opladen.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Khruangbin Label:Dead Oceans
Cover Moonlight Benjamin - Simido

Moonlight Benjamin - SimidoHaïti is jammer genoeg vooral bekend door talloze natuurrampen en de...