RECENSIE: Broeder Dieleman - De Liefde Is De Eerste Wet

Liefde
recensie cijfer 2020-05-30 Na Komma uit 2018 en Dit Is De Bedoeling, zijn samenwerking met Wannes Capelle (Het Zesde Metaal) en Frans Grapperhaus uit 2019, komt de Zeeuwse singer-songwriter Broeder Dieleman nu met zijn nieuwe album De Liefde Is De Eerste Wet. De titel van het album komt van Jan de Prenteknipper, een rondreizende kunstenaar uit de negentiende eeuw. Hij sneed uit papier gekleurde taferelen en symbolen en veel van zijn werken sieren nog steeds menige kamer in Zeeland. Op veel van deze prenten staat de tekst “De Liefde Is De Eerste Wet”.

Dieleman wordt op De Liefde Is De Eerste Wet bijgestaan door een flinke band, met daarin oude bekenden als Frans Grapperhaus, Janine van Osta en natuurlijk Pim van de Werken, maar ook Bløf-bassist Peter Slager. En Slager speelt niet alleen mee op De Liefde Is De Eerste Wet, hij schreef ook de muziek voor ‘Nieuw Raam’, één van de beste nummers op het album en tevens de nieuwe single.

Of het door de invloed van Slager komt , is niet duidelijk, maar Broeder Dieleman klinkt op De Liefde Is De Eerste Wet toegankelijker dan voorheen. De songs zijn rijker gearrangeerd en over het algemeen melodieuzer dan op de eerdere albums. Ook is het overall gevoel op De Liefde Is De Eerste Wet behoorlijk optimistisch. “Ik ben m’n eigen instrument. En ik ben vreugdevol gestemd,” zingt Dieleman in ‘Plaatsbepaling’. En dat is te horen.

De Liefde Is De Eerste Wet bevat een flink aantal erg goede songs. ‘Jakobsladder’ en het al eerder genoemde ‘Nieuw Raam’ zijn mooie, licht melancholische nummers. Jaagpad is meer uptempo en lijkt geïnspireerd door de Bob Dylan-klassieker ‘Hurricane’. ‘ Lied Van Het Riet’ is een swingende meezinger, met een hoofdrol voor de lekker losjes drummende Leo Fabriek. Ook de afsluitende titeltrack is een mooie meezinger, maar deze song is warmer en wordt opgesierd door mooie strijkers.

‘Poonhaven’, een lied over een buurtschap dat ooit aan het Hellegat lag, ademt een wat meer duistere sfeer en het minimalistische ‘42’ herinnert aan de eerste albums van Broeder Dieleman.

Het allermooiste nummer op De Liefde Is De Eerste Wet is ‘Eerst De Koffie’. Dit komt vooral door de prachtige melodie en de warme, liefdevolle tekst. Echt een prachtsong!

Broeder Dieleman klinkt op zijn nieuwe De Liefde Is De Eerste Wet toegankelijker dan ooit, maar hij blijft tegelijkertijd volstrekt uniek en uit duizenden herkenbaar. Op eerdere albums stonden naast een paar topsongs nog wel eens een aantal wat mindere, maar De Liefde Is De Eerste Wet is over de gehele breedte ijzersterk en daarmee is het Dielemans beste plaat tot nu toe.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Broeder Dieleman Label:SnowStar Records
Hinds

Hinds - The Prettiest CurseHet Spaanse indierockgezelschap Hinds gaat op dit nieuwe album The...