RECENSIE: Bruce Soord - All This Will Be Yours

Soord
recensie cijfer 2019-12-17 Bruce Soord kennen we natuurlijk het best als de gedreven leider van The Pineapple Thief, de briljante Engelse progrock band die het gat opvult dat Porcupine Tree heeft achtergelaten. Maar behalve flink aan de weg timmeren met zijn band doet de in Duitsland geboren Engelsman meer. Zo heeft hij met Jonas Renkse van Katatonia een prachtplaat uitgebracht met de titel Wisdom Of Crowds (2013) en is All This Will Be Yours zijn tweede soloalbum. Op deze manier zijn er wel wat parallellen te trekken met Steven Wilson van Porcupine Tree, met dat verschil dat The Pineapple Thief nog steeds springlevend is.

Maar laten we ons concentreren op All This Will Be Yours dat door de herkenbare stem van Soord natuurlijk meteen referenties met The Pineapple Thief oproept, maar dat muzikaal toch echt wel van Soords werkgever verschilt. Meer dan eens doet het album denken aan Wisdom Of Crowds, dat voornamelijk is te wijten aan de elektronica die op een subtiele en ingetogen wijze de rockbasis soms een beetje de trancehoek in stuurt. Het levert wederom een spannende combinatie op die er voor zorgt dat je het album vanaf het begin wordt ingezogen.

Soord is tijdens het schrijfproces voor All This Will Be Yours geïnspireerd geraakt door de geboorte van zijn derde kind. Verwacht echte geen blije liedjes want ook met dit onderwerp in gedachten zoekt Soord de donkere zijde van al de blijdschap op, cumulerend in de afsluiter ‘One Day I Will Leave You’. Maar voor het zover is, vinden we nog acht prachtstukken. Zo is het begin met het deels akoestische ‘The Secret I Know’ dat abrupt overslaat naar het ingehouden trance-achtige ‘Our Gravest Threat Apart’ werkelijk adembenemend. Soord laat in deze twee tracks horen hoe fraai traditionele rockstructuren combineren met subtiele elektronica.

Even gemakkelijk vervolgt Soord met twee wat meer traditionele rustige progrocktracks en een akoestisch werkje, waarna er weer wat meer geëxperimenteerd wordt en vooral het zeven minuten klokkende ‘You Hear The Voices’ staat bol van de elektronica. Het is Soord wel toevertrouwd om er iets spannends van te maken en met zijn bezwerende stem houdt hij alles prachtig bij elkaar. Het heeft er in geresulteerd dat All This Will Be Yours een ijzersterke plaat is geworden die zijn weg bij Pineapple Thief adepten wel gaat vinden, maar die ook liefhebbers van het werk van Steven Wilson zeer zal bekoren.
Recensent:Jan Didden Artiest:Bruce Soord Label:Kscope
Cover Magoria - JtR 1888

Magoria - JtR 1888Het fenomeen rockopera is sinds het grote succes van Tommy van The Who niet...