RECENSIE: Aosem - Aosem

Aosem
recensie cijfer 2019-11-24 Zingen in dialect is algemeen aanvaard. We kennen ongetwijfeld allemaal Normaal, dat soms wat al te clownesk uit de hoek komt, en natuurlijk Rowwen Heze dat vooral in het leven geroepen lijkt om feestjes en partijen te moeten opleuken, maar bands als Skik (met Daniel Lohues) hebben het streekgenre wat serieuzer gemaakt. Het eveneens uit Drenthe afkomstige Aosem zit in dezelfde hoek als de voorman van Skik en maakt er ook geen geheim van dat Lohues de grootste inspiratiebron is voor de band. Sterker nog Aosem (een vermenging van het Drents voor lucht en Awesome) is zelfs een albumtitel van Lohues.

Aosem bestaat uit zes man en is opgericht door zanger/gitarist Harmen Boels, bassist Hilko Stoffers en gitarist Erik koerts. Later werd de band aangevuld door gitarist Rob Groenwold, drummer Lex Bekink en toetsenist Arnoud van Loo.

Liefhebbers van Lohues en consorten kunnen hun hart ophalen bij de Nedersaksische americana-rock van Aosem dat op haar titelloze debuut EP zes liedjes heeft gezet. De uit het leven gegrepen, wat droevige, teksten zijn voor ons Westerlingen soms wat moeilijk te volgen, maar wat maakt het uit, want de heren hebben zes puike liedjes opgenomen; vaak rustig en enigszins folky in ‘Veurbij’, ‘Zo’n Man’ en ‘Met De Ogen Stief Dicht’, maar ook wordt aan de rock niet voorbij gegaan in ‘Zonder Joe’ en ‘Wat Dee’K Verkeerd’.

Het mooiste heeft Aosem voor het laatst bewaard. Dit sfeervolle en vrij rustige liedje heet ‘Terug’, en heeft een lekkere dreiging. Het is een prima afsluiter van een mooie EP die zijn weg in Drenthe wel gaat vinden en waar ook ongetwijfeld buiten Drenthe liefhebbers voor te vinden zijn. Daarnaast: alle lof voor de mooie verpakking van de EP; een foto die de rustige schoonheid van Drenthe in een klap vangt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Aosem Label:Marista
Cover Logout - N91°

Logout - N91° Tja, en dan zit je met iets wat amper te duiden is. Juist, het gaat over...