RECENSIE: Holy Moly & The Crackers - Take A Bite

Holy Moly
recensie cijfer 2019-07-27 Zet je tanden in het nieuwe album van Holy Moly & The Crackers, de band rondom zangeres Ruth Patterson brengt hier een energieke mix van (indie)rock, soul en folkelementen uit onder andere Balkan muziek ten gehore. Is deze melange ook zo smakelijk als doet vermoeden?

Er klinkt een bepaalde vorm van vrijheid en speelsheid door in de muziek van Patterson en haar band. Ook in de onderwerpen van de liedjes komt dit terug. Zo is het nummer ‘Upside Down’ geïnspireerd door rondtrekkende circussen. Ook de afwisselende zang tussen Patterson en Conrad Bird (gitaar en trompet en mede-oprichter van de band) werkt de dynamiek in de hand. Tegelijk is deze drang naar energie en dynamiek een dooddoener, omdat het af en toe wel wat te veel van het goede wordt.

Op het bluesy ‘Kiss Me Before You Go’ schuift de band meer richting het geluid van The Black Keys. En schuiven doet dit collectief graag. Ook Jack White en Blood Red Shoes hoor je terug in de muziek van Holy Moly & The Crackers. Net iets te veel lijkt de groep te leunen op het geluid van andere artiesten, waardoor de eclectische mix nét niet helemaal eigen voelt. Los daarvan moet gezegd worden hoe goed de bandleden hun instrumenten beheersen. De accordeon heeft bijvoorbeeld op enkele nummers een prominente rol en zorgt dan weer voor een fijne toevoeging aan de muziek.

Het met snerpende strijkers gevulde I’d Give It All moet waarschijnlijk werken als rustpunt, maar voelt meer aan als een verplicht ‘gevoelig’ nummer en haalt nu eigenlijk de vaart uit het geheel, hoe mooi Patterson ook bewijst te kunnen zingen in dit nummer. Die strijkers zijn overigens ook van Pattersons hand. De onevenwichtigheid op dit album maakt dat de soms aanstekelijke mix van stijlen net niet helemaal vloeiend werkt. Dat neemt niet weg dat dit album wel de moeite waard is om te luisteren, maar verwacht overdaad.
Recensent:Jasper van Quekelberghe Artiest:Holy Moly & The Crackers Label:Bertus
Cover WOLKEN - WOLKEN EP

WOLKEN - WOLKEN EPWanneer je eens in de zoveel tijd de moeite neemt om je opgebouwde...