RECENSIE: The Scene - 2007

The Scene - 2007
recensie cijfer 2007-05-22 The Scene was met name begin jaren ‘90 zeer succesvol in Nederland en Vlaanderen. De band scoorde hits met ‘Iedereen Is Van De Wereld’ en ‘Blauw’ en de albums Blauw en Open werden zeer goed ontvangen, zowel door de pers als door het publiek. De band speelde op festivals als Torhout/Werchter en Parkpop, won twee Edisons en in 1992 ook de Popprijs. In de tweede helft van de jaren ’90 werd het succes minder en aan het begin van het nieuwe millennium hield de band het voor gezien. Aanvankelijk houden ze het nog op een pauze, maar in 2002 zegt zanger Thé Lau in een interview dat het hoofdstuk “The Scene” wat hem betreft is afgesloten. Hij richt zich voortaan volledig op zijn solocarrière.

Desondanks is The Scene nu toch weer bij elkaar in de oerbezetting, Thé Lau, Jeroen Booy, Otto Cooymans en Emilie Blom van Assendelft. De band heeft ook een nieuwe CD opgenomen, simpelweg getiteld 2007. Nou ja nieuw, op 2007 staan slechts twee nieuwe tracks en daarnaast tien oude nummers die opnieuw werden opgenomen. Deze oude nummers, die op één na allemaal afkomstig zijn van Blauw en Open, zijn in de meeste gevallen wat kaler gearrangeerd dan in de originele uitvoeringen. Hierdoor klinken ze volgens de band zelf zoals ze vroeger live klonken.

De meeste nummers klinken inderdaad wel wat krachtiger dan in de originele uitvoeringen, maar sommige nummers, zoals bijvoorbeeld ‘Samen’ klinken ook wel wat kaal. Het nummer ‘Brand’, toch al één van de mooiste nummers van The Scene, klinkt hier echter mooier dan ooit.

Op 2007 zijn ook drie verschillende gastzangers te horen en dat zijn niet de minsten. Paskal Jakobsen (Bløf) zingt mee op ‘Iedereen Is Van De Wereld’, Sarah Bettens (K’s Choice) zingt mee op ‘Blauw’ en op ‘Rigoureus’ doet Tom Barman (dEUS) mee. Op zich zijn deze gastbijdragen leuk, maar de nummers zijn van zichzelf al zo sterk dat ze eerlijk gezegd weinig toevoegen. Eigenlijk geldt dit een beetje voor deze hele CD. De nieuwe opnames van de oude nummers zijn goed, maar echt veel wordt er niet aan toegevoegd. De nieuwe nummers ‘Alkmaar’ en ‘Meisje Van De Dromen’ zijn wel erg goed, maar twee is dan eigenlijk weer een beetje weinig. Hierdoor is 2007 alleen een must-have voor de echte fans en voor mensen die Blauw en Open nog niet in hun kast hebben staan.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The Scene Label:V2 Records
The Kissaway Trail - The Kissaway Trail

The Kissaway Trail - The Kissaway TrailDe geest van Hans Christian Andersen zweefde waarschijnlijk nog rond in het...