RECENSIE: Ripoff Raskolnikov Band - Small World

RRB
recensie cijfer 2019-10-08 Waarom de Ripoff Raskolnikov Band hier nog niet eerder op de radar verscheen is op zijn zachtst gezegd ronduit opmerkelijk. De in Oostenrijk geboren singer-songwriter met Hongaarse roots maakt al zo’n vijfentwintig jaar muziek die de liefhebbers van allerlei roots verwante muzieksoorten zou moeten aanspreken. Enige tijd geleden verscheen Small World waarvan de verwachting is dat er nu ook in de Lage Landen stappen gemaakt kunnen worden. Met zijn composities en doorleefde, ietwat rasperige stemgeluid is Raskolnikov vooral voor de liefhebbers van Bob Dylan en Tom Waits een interessant figuur. Vooral die laatstgenoemde blijkt een belangrijke invloed te zijn. Niet geheel toevallig is daarom met een stel gelijkgestemden, waaronder de Brit Ian Siegal, onder de naam Braindogs onlangs een eerbetoon aan Tom Waits opgezet. Een act waar we binnenkort ongetwijfeld meer over zullen horen.

Dat Raskolnikov het met zijn band ook op eigen kracht uitstekend weet te redden blijkt uit de zelfgeschreven tracks die op Small World te vinden zijn. Al op de openingstrack ‘Sharks’ wordt meteen duidelijk dat het hem menens is. De politici in zijn land krijgen er flink van langs en worden er fijntjes op gewezen dat het nalatige handelen ten aanzien van de vluchtelingenproblematiek in Europa echt niet langer geaccepteerd mag worden. Het zou zomaar uit de pen van Dylan of Springsteen kunnen komen en ook die venijnige sneer in zijn stem is veelzeggend. Daarbij komt dat hij zich omringd weet door een stel goed op elkaar ingespeelde muzikanten die elkaar door de vele optredens samen heel goed aanvoelen. Vooral voor saxofoonliefhebbers is het even opletten en vooral ook genieten geblazen. Bij beluistering van dit album begrijp je dus ook waarom Ian Siegal heel gelukkig was toen hij twee composities van deze rasmuzikant, en voormalig straatmuzikant, mocht gebruiken voor zijn albums. De analoge werkwijze en het gebruik van akoestische instrumenten, overigens aangevuld met fel elektrische uithalen op gitaar, geven de luisteraar het gevoel zelf aanwezig te zijn tijdens het opnemen in de studio. Verwacht dus geen moderne foefjes of trucjes, het zou in een heel andere tijd opgenomen kunnen zijn. De folk- en countrybluesgeluiden grijpen soms zelfs terug naar de tijden van de grote bluesmeesters halverwege de vorige eeuw.

Ondanks zijn wat licht beperkte, soms zelfs ook wat vlakke, maar bovenal karakteristieke stemgeluid weet Raskolnikov alle aandacht steeds op zich gevestigd te houden en valt er dus genoeg te beleven tijdens het afspelen van deze boeiende schijf.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Ripoff Raskolnikov Band Label:Bertus
Cover Junkie and the Halo - Seasons

Junkie and the Halo - Seasons Junkie And The Halo is een vijfkoppige band uit Zuid-Holland. De muziek is...