RECENSIE: Morglbl - The Story Of Scott Rötti

Morglbl
recensie cijfer 2019-04-19 Het al twintig jaar samenspelende Franse trio Mörglbl presenteert hun zevende album, uiteraard met de voor hen zo kenmerkende Motörhead umlauts, op zoveel mogelijk tracks. De heren pakken weer uit: een onnavolgbare mix van jazz, metal en vooral instrumentale progrock, die hen zo populair heeft gemaakt, laat zich gelden op The Story Of Scott Rötti. Voor fans en muziekliefhebbers die er van houden, om de muzikale leegte tussen Primus en Frank Zappa (met Steve Vai) op te kunnen vullen. En dat is oprecht positief bedoeld.

Het album begint met het vervormde geluid van een kindermuziekdoos, waarna gitarist Christophe Godin de trend zet voor het album: vele ritmewisselingen, heerlijke gitaarsolo’s en vette riffs. Daar waar het door kan slaan naar metal (zoals in ‘Döner Dörgazm’) zullen ze dat zeker niet nalaten! Af en toe heb je medelijden met de ritmesessie die de gitarist maar moet volgen. Maar wat een lol spat hier van af!

Deze volledig instrumentale plaat laat de band in verschillende gedaantes zien, maar het is vooral de gitaar van Godin die de muzikale koers bepaalt. Dat gezegd hebbende: ‘La Lepre A Elise’ lijkt zo weggelopen uit het genre van Les Claypool en de zijnen: van de eigenzinnige opening tot aan de baspartij. Op dit nummer mag bassist Ivan Rougny volledig zijn gang gaan. Aangezien hij weet hoe hij zijn instrument moet laten klinken is dit dan ook een pareltje.

Drummer Aurélien Ouzoulias heeft duidelijk de touwtjes in handen op de single ‘Anarchytektür’: hier kan hij zijn stempel drukken. De manier waarop hij zijn bassdrum bespeelt neigt op een gegeven moment sterk naar metal. Het is aan de overige muzikanten om hem net niet over die rand te laten gaan, al gaat hij er een paar keer naar terug.

Een hoogtepunt op het album is ‘Les Légions Du Rhum’, waar bas en gitaar elkaar blijven vinden ondanks een complex ritme. De vele tempowisselingen houden de luisteraar bezig. Tegelijkertijd tonen de muzikanten aan hoe goed zij op elkaar zijn ingespeeld en ze zijn continue op zoek naar uitdagingen. Af en toe lijken ze elkaar te willen aftroeven, waarbij ze het ritme in ogenschouw blijven houden. Dit komt sterk terug op de title track ‘The Story Of Scott Rötti’, waar de band het beste laat horen hoe zij binnen hun genre verschillende muziekstijlen laten passen.

Dit album is afgelopen zomer opgenomen als tussendoortje tijdens hun wereldtournee. Het is dan ook niet gek dat zij elkaar perfect weten te vinden, maar toch is het verbazingwekkend hoe góed deze band klinkt. Mochten zij tijdens hun tournee in de buurt zijn, dan is het een bezoek meer dan waard.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Morglbl Label:Bertus
Cover Cult Of Scarecrow - Cult Of Scarecrow

Cult Of Scarecrow - Cult Of ScarecrowDertig jaar geleden maakten Ivan De Strooper, Jan van der Poorten en Gunther...