RECENSIE: Silmus - Laaksum

Laaksum
recensie cijfer 2019-04-23 De veer die de voorkant van het album siert was de inspiratie voor Silmus (de artiestennaam van Gert Boersma) om na vijf jaar stilte weer een plaat te gaan opnemen. Ook al vond hij die veer in Leeuwarden, het is een hele ander plaats in Zuid -West Friesland die de aandacht opeist: Laaksum. Silmus geeft ons een muzikale rondleiding ten tijde van een grauwe winterochtend in de kleinste haven van Europa.

Silmus speelt een veelheid aan instrumenten, waaronder elektrische gitaar, khim, melodica, harmonica, synthesizer en percussie. Hij zorgt er feilloos voor dat deze slechts dienst doen als achtergrond voor de geluidseffecten en natuurlijke veldopnames. Hij wordt zoals eerder bijgestaan door zijn twee vaste begeleiders, Jan Theodoor Borger op piano en Minco Eggersman op drums. Ook maakt Silmus gebruik van twee gastmuzikanten, met wie hij eerder heeft samengewerkt. Guy Gelem zorgt voor de prachtige, spaarzame, cellopartijen die helpen om de minimalistische composities wat meer kleur te geven. Zangeres Mirjam Feenstra draagt haar steentje bij, waardoor het album wat etherisch klinkt. De combinatie van deze artiesten zorgt voor een sfeer van eenzaamheid, maar wel eentje waar je zo af en toe naar kunt verlangen. Je waant je door weidse landschappen, waar alleen kraaien de dienst uitmaken.

Het album is uitstekend geproduceerd en komt zeker bij een goede muziekinstallatie heel mooi uit. Dat verdient het ook: het is een album wat je niet heel vaak zult draaien, maar je doet verbazen over hoe prachtig het is opgenomen als je het weer beluistert. Wat vooral opvalt is de soberheid en de stilte die heel langzaam wordt ingevoerd naarmate het album vordert en die een prominente rol speelt op de laatste paar nummers.

Het heeft geen zin om dit album nummer voor nummer te gaan analyseren. Het moet gezien worden als één geheel en in de volgorde die de artiest voor ons gekozen heeft. Relax, doe je ogen dicht en waan je door het Gaasterland: luister naar het klotsen van het water tegen de kade, hoor de vogels, voel de wind, en bovenal ervaar de natuurlijke wereld van Silmus. Meesterlijk. Je kunt bijna niet wachten tot de volgende winter.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Silmus Label:Volkoren
Cover Bjorn Berge - Who Else?

Bjorn Berge - Who Else?De Noorse bluesmuzikant Bjørn Berge staat bekend als een virtuoos op gitaar...