RECENSIE: Elaine da Silva - Nos Voz

Da Silva
recensie cijfer 2019-05-18 Dat de debuut-EP van zangeres Elaine Da Silva een internationaal karakter heeft gekregen is niet zo vreemd. Da Silva is van Afrikaans-Kaapverdische afkomst, maar geboren en getogen in Zweden. Haar professionele carrière bracht haar naar Zuid-Californië waar zij twee jaar lang heeft gespeeld en opgetreden. De trip eindigde, vooralsnog, in Nederland waar zij zich heeft gevestigd. Zij ziet zichzelf als een rondreizende muzikante die zich laat inspireren door alle culturen waarmee zij in contact komt. Voor het opnemen van de zes tracks op deze EP betekende dat een overwegend zonnig geluid waarin, zoals zij het zelf noemt, een magische reis naar Kaapverdische folk centraal heeft gestaan en waarin niet alleen sfeervolle jazz maar ook de sensuele klanken uit de samba en de Bossa Nova te horen zijn.

Met ‘Spim de Rosa’, dat vrij vertaald ‘De doorn van een roos’ betekent, een intro en tevens opener van de EP Nos Voz, geeft Elaine Da Silva al meteen haar visitekaartje af. De ritmische begeleiding, waarin zowel een Kora, een soort Afrikaanse harp, als een bugel en gitaar te horen zijn, zorgen voor een ontspannen en semi-instrumentale sessie waarin het plezier van de muzikanten duidelijk waarneembaar is. De teksten van deze charmante zangeres stralen veel positiefs uit en maken de toch wat verharde samenleving waarin wij tegenwoordig leven, een stukje warmer. Voor een groot deel in je leven kun je dit zelf bepalen. Of zoals zij zelf zingt in het opgewekte ‘Storia D’Vida’: ”Happiness is in your own hands”. De vrolijke muzikale klanken in combinatie met het prettige stemgeluid hebben een aanstekelijke uitwerking en maken van deze EP een aangename luisterervaring. Naar een volwaardig album kan dan ook met vertrouwen worden uitgekeken.

Vanuit Nederland is het de bedoeling dat Da Silva haar muzikale reis weer gaat voorzetten en weer nieuwe culturen gaat ontdekken die haar inspireren en die misschien weer tot prachtige muzikale uitstapjes kunnen leiden.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Elaine da Silva Label:Eigen Beheer
Dico

Tina Dico - FastlandWereldberoemd in eigen land, dat geldt zeker voor Tina Dico . Maar wat is...