RECENSIE: Peluche - Unforgettable

Peluche
recensie cijfer 2019-01-04 Peluché zijn de pioniers van het muzikale genre Trip Jam waar latin, funk, psychedelia, soul en hip-hop worden gecombineerd in een jamsessie. De band, bestaande uit Rhapsody Gonzalez (zang, gitaar, synthesizer), Amy Maskell (zang, gitaar, synthesizer) en Sophie Lowe (zang, drums, synthesizer), is al vanaf 2015 bezig in een eigen tuinhuisje en heeft menige Shed Session uitgebracht om liefhebbers aan te trekken. Nu lijkt de tijd rijp voor het uitbrengen van hun debuutalbum Unforgettable. Is het ook echt een onvergetelijke ervaring?

Het album begint met ‘Gorillas’, wat een heerlijke monotone bas riff combineert met saxofoon geluid en prachtige zang. Het is van die muziek waardoor je hoofd heel langzaam in goedkeuring heen en weer gaat bewegen. Dat gevoel laat je gedurende het beluisteren van deze plaat niet meer los. De opvolgende nummers ‘Scared After All’ en ‘To Be A Bird’ zetten de ingezette trend voort, zonder aan originaliteit in te boeten. Sterker nog, het is lastig om de gehanteerde muzikale stijl in een hokje te plaatsen. Dat is nog het sterkst te merken aan ‘Sweet Child’, waar jazz dusdanig met R&B gemixt wordt, dat het wel een nieuw genre lijkt.

Pas bij ‘Unforgettable’, waar de piano wat prominenter naar voren komt, wordt het eerder aangewende concept losgelaten. Het lijkt net een klassiek stuk waar zang op gezet is. En dan te bedenken dat deze dames allen hun instrumenten door zelfstudie onder de knie hebben gekregen.

Maar het zijn nummers als ‘Figure Me Out’, waar de percussie en bas bijna tegen elkaar strijden, waaruit blijkt hoe goed de band is. “Don’t say, you don’t love me” wordt ook zo emotioneel gezongen dat je als luisteraar helemaal opgaat in de emotie.

Het elf minuten durende ‘Is It Gonna Rain’ is een prachtig voorbeeld van een nummer dat uit een jamsessie is ontstaan. Het bouwt langzaam op en geeft de verschillende instrumenten de tijd om te wennen aan het ritme, totdat zij zich perfect voegen. Hier komt ook de samenzang van de drie muzikanten het beste naar voren om een prachtige Lo-Fi sfeer te creëren. Iets voor in de late uurtjes

Peluché heeft een prachtige droomplaat afgeleverd. De verschillende muzikale invloeden, met steeds terugkerende basloopjes en onderbouwende synthesizerklanken, zorgen voor een mooi muzikaal geheel wat je keer op keer kunt beluisteren. Onwaarschijnlijk mooi en ja, een onvergetelijke ervaring.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Peluche Label:One Little Indian Ltd
Cover Michael Price - Tender Symmetry

Michael Price - Tender Symmetry Michael Price is voornamelijk bekend geworden bij het grote publiek als de...