RECENSIE: Geir Sundstøl - Brødløs

Sundstol
recensie cijfer 2019-01-29 Het derde album van de Noorse multi-instrumentalist Geir Sundstøl wordt net als de voorgaande twee uitgebracht op het Hubro label. Ook al zullen de meesten van ons hem niet kennen, hij heeft op ongeveer driehonderd nummers van allerlei artiesten een bijdrage geleverd. Dit varieert van de popomuziek van A-Ha tot aan de jazzy Beady Belle. Zijn samenwerking met de Amerikaanse alt-country singer-songwriter Jimmie Dale Gilmore begin jaren '90 heeft hem internationaal enige bekendheid opgeleverd. Een gebrek aan veelzijdigheid kan hem niet ontzegd worden; een gebrek aan talent evenmin.

De titel van het album,Brødløs, is vernoemd naar de wijk in Halden waar Sundstøl is opgegroeid. De bijnaam is te danken aan de hongerige (brodeloze) periode in de Tweede Wereldoorlog. Een nummer als ‘Leben’ refereert hieraan. De overige nummers van het album geven veelal een sfeer van filmmuziek, waarbij het voelt alsof je in een droge woestijn bent beland en niet in een Noorse buitenwijk.

Op dit album bespeelt hij meerdere instrumenten (te veel om op te noemen), maar toch is de slide-gitaar het meest prominent aanwezig. Vooral op nummers als ‘Blunder’, wat zo op elke soundtrack van een spaghettiwestern had kunnen fungeren, en ‘Kraag’ welke weer meer een country gevoel oproept.

Op ‘Læms’ komt de dreiging vanuit een ambient omgeving, waar de synthesizer meer op de voorgrond treedt. Datzelfde geldt voor ‘Kulten’, waar er door meerdere lagen een sfeer van onrust wordt gecreëerd, voordat de percussie het nummer overneemt en het een wending geeft, waardoor de slide-gitaar excelleert.

Hoogtepunt van het album is ‘Warszaw/Alabama’, waar David Bowie’s samenwerking met Brian Eno’s ‘Warszawa’ verstrengeld is met ‘Alabama’ van John Coltrane. Het levert zes minuten pure spanning op. De emotie die Sundstøl weet op te wekken is een prachtige hommage aan het protestnummer van Cole, welke hij had geschreven ter herinnering aan de dood van vier meisjes in een door de Ku Klux Klan bestookte kerk.

Afsluiter ‘Waterloo’ laat de luisteraar achter met een Oosters gevoel, wat mede door de percussie en het gebruik van Oosterse instrumenten door gastmuzikant Sankriti Sheresta wordt gestimuleerd. Ook de subtiele bijdrage van Mils Petter Molvær op trompet geeft dit nummer net dat beetje extra.

Brødløs is een album, waar je per luisterbeurt weer iets nieuws hoort en het laat zich om die reden het beste horen door een koptelefoon. Het is een ideale soundtrack mocht je over uitgestrekte dorre velden heen vliegen.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Geir Sundstøl Label:Hubro
Cover Moon Relay - IMI

Moon Relay - IMIWerp een blik op de achterkant van IMI , de laatste plaat van het Noorse...

Cover Yentl en de Boer - Morph

Yentl en de Boer - Morph Het ene moment schrijf je dat een goede Nederlandse murderballad zeldzaam is,...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT