RECENSIE: Relax - Pirates Among Puppets

Relax - Pirates Among Puppets
recensie cijfer 2007-05-10 Relax bracht in 2002 het album Live@Panama uit. Een live album, opgenomen in de Amsterdamse Panana, lijkt op het eerste gezicht niet zo’n belangrijk wapenfeit, maar is het wel degelijk als je beseft dat dit het eerste album was wat Relax op de markt bracht. Relax wilde met dit album vooral benadrukken, dat de band een live-band is. En live is Relax inderdaad een absolute must-see. Kansen daartoe krijgen we in Nederland gelukkig ruimschoots, een fervent festivalbezoeker zal de band ongetwijfeld al meer dan eens gezien hebben.

Opvolger Odeur de Clochard uit 2005 was een gewoon studio-album, waar het live-gevoel gewoon bewaard bleef. Na deze twee knappe albums is het nu tijd voor nummer drie, Pirates Among Puppets. Op deze cd geen opvallende veranderingen, Relax gaat door met waar ze mee bezig waren. Dat wil zeggen: Een frisse combinatie van hiphop, funk, jazz, gemaakt door enthousiaste, vaardige muzikanten, met als ideale frontman Llewy. Pirates Among Puppets trapt af met het swingende ‘Riot’, wat ook de eerste single van het album is.. Relax beheerst de instrumentale hiphop uitstekend. Hiphopbeats die gecreëerd zijn door instrumenten slaan vaak de plank mis, hier horen we swingende beats, die live nog veel beter zijn.

Dat is overigens geen kritiek. Relax heeft er nooit een geheim van gemaakt een echte live-band te zijn en ook op album klinkt het swingend en nauwelijks geproduceerd. Op ‘Bittersweet’ doet Jamie Cullum mee en ook de zangeres Giovanca is te gast op dit album, in de nummers ‘Don’t Cry for Llewy’, ‘Final Hour’ en ‘Fraulein Lilly’.

Pirates Among Puppets is een aardig album geworden, alhoewel de stijl me niet continu weet te boeien. Dat doet het live daarentegen wel, live zit er nét dat kleine beetje extra in, dat op dit album –en alle voorgaande- ontbreekt.
Recensent:Steven van Beek Artiest:Relax Label:Universal
Sieon - A Potion

Sioen - A PotionSioen – A potion Welk nummer blijft er hangen nadat je een CD een paar...