RECENSIE: Big Red Machine - Big Red Machine

BRM
recensie cijfer 2018-10-27 In 2009 verscheen de geweldige benefietplaat Dark Was The Night, waarop verschillende Amerikaanse indiemuzikanten zich inzetten voor de strijd tegen aids. Deze plaat werd samengesteld en geproduceerd door de broers Bryce en Aaron Dessner. allebei bekend van The National. Ze vroegen al hun muziekvrienden om een liedje op te nemen en droegen zelf ook een aantal nummers bij. Eén van deze nummers was ‘Big Red Machine’, waarop Aaron Dessner samenwerkte met Justin Vernon (Bon Iver). De samenwerking tussen deze twee heren krijgt nu een vervolg in de vorm van het project Big Red Machine, waarvan onlangs een gelijknamig album verscheen.

Big Red Machine is zoals gezegd een project van Dessner en Vernon, maar de heren staan er zeker niet alleen voor. Ze krijgen hulp van Bryce Dessner, National-drummer Bryan Devendorf, Lisa Hannigan, Phoebe Bridgers, Richard Reed Parry (Arcade Fire) en talloze andere muzikanten. De boel werd opgenomen door Jonathan Low, die ook al werkte aan albums van The National en verder met onder andere Kurt Vile.

Big Red Machine is geen makkelijke plaat en je hebt wel een paar luisterbeurten nodig om de muziek op waarde te kunnen schatten. De eerste single, ‘Hymnostic’, klinkt zoals je zou verwachten van deze samenwerking; als een nummer van The National, ingezongen door Justin Vernon. De meeste andere nummers op het album zijn echter wat experimenteler van aard. Vaak wordt elektronica gecombineerd met ‘echte’ instrumenten. In bijna alle tracks hoor je zowel een drumcomputer als een drummer. Ook hoor je veel strijkers en meestal meerdere zangers. Desondanks is de muziek niet heel druk. In tegendeel, de productie is over het algemeen redelijk ingetogen en in combinatie met de vele instrumenten geeft dit soms een beetje een donkere sfeer.

Door het uitzonderlijke stemgeluid van Justin Vernon gaan de gedachten tijdens het beluisteren van Big Red Machine vaak richting het werk van Bon Iver, maar dan wel vooral richting het laatste album 22, A Million. Dit door het veelvuldige gebruik van elektronische drumpatronen. Toch is Big Red Machine zeker niet zo moeilijk als die laatste van Bon Iver, iets wat waarschijnlijk op het conto van Dessner te schrijven valt.

Met sterke songs als ‘Hymnostic’, ‘OMDB’ (wat staat voor Over My Dead Body) en het stevige ‘Melt’ leveren Aaron Dessner en Justin Vernon een prima plaat af die zowel Bon Iver-fans als de wat avontuurlijker ingestelde liefhebbers van The National zou moeten kunnen bekoren. Al is Big Red Machine niet zo sterk als de meest recente albums van die twee bands. “Well we better not fuck this up,” zingt Vernon in ‘Gratitude’. Don’t worry Justin, you didn’t!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Big Red Machine Label:Jagjaguwar
Cover Roosevelt - Young Romance

Roosevelt - Young RomanceDe Duitse Marius Lauber is al een tijdje bezig in de muziekwereld. Dat de...