RECENSIE: Phoebe Bridgers - Stranger In The Alps

Phoebe
recensie cijfer 2017-11-26 Het is alweer bijna twee jaar geleden dat David Bowie overleed en toevallig liggen er op dit moment twee nieuwe albums op het bureau van ondergetekende waarop naar de Britse zanger wordt verwezen. Eén hiervan is het debuutalbum van de Amerikaanse singer-songwriter Phoebe Bridgers. In de openingstrack ‘Smoke Signals’ horen we zijn naam vallen.

De uit Los Angeles afkomstige Bridgers deed voor eerst van zich spreken in een Apple iPhone reclame uit 2014, waarin ze ‘Gigantic’ van de Pixies coverde. Daarna werd haar song ‘Safe At Home’ gebruikt in de ABC televisieserie Switched At Birth. In juni van dit jaar tekende ze bij Dead Oceans en daarop verschijnt nu haar debuutplaat Stranger In The Alps. Hierop horen we een singer-songwriter die ondanks haar jonge leeftijd (ze is pas 23) zeer volwassen teksten schrijft en deze aankleedt met muziek die het midden houdt tussen Aldous Harding en First Aid Kit.

Stranger In The Alps opent met een drietal ijzersterke songs. De openingstrack is het trage ‘Smoke Signals’, dat wel een beetje aan het werk van Low doet denken. Dan volgt de wat meer uptempo single ‘Motion Sickness’, die een tijdlang in de hoge rotatie playlist zat op BBC 6. Deze song bevat een heerlijk refrein, dat zich meteen in je hoofd nestelt en ook tekstueel ijzersterk is: “I have emotional motion sickness. Somebody roll the windows down. There are no words in the English language. I could scream to drown you out”.

Hierna komt opnieuw een rustige track, ‘Funeral’. Ook hierin laat Bridgers horen een zeer goede tekstschrijver te zijn, door te openen met de hartverscheurende zinnen: “I'm singing at a funeral tomorrow. For a kid a year older than me. And I've been talking to his dad, it makes me so sad. When I think too much about it, I can't breathe.”.

Na dit geweldige openingssalvo zakt het niveau een klein beetje, maar ook de andere songs op Stranger In The Alps zijn van een hoog niveau. Uitschieters zijn onder andere ‘Scott Street’ en ‘Georgia’, twee songs die traag beginnen, maar een behoorlijk stevig einde kennen. Opvallend zijn ook de tracks ‘Would You Rather’ waarop Conor Oberst (Bright Eyes) meezingt en afsluiter ‘You Missed My Heart’, een cover van Mark Kozelek (Sun Kil Moon, Red House Painters). Dat deze laatste track een van de mindere songs op het album is, zegt vooral iets over het talent van Bridgers.

Ondanks haar jonge leeftijd levert Phoebe Bridgers een zeer sterk debuutalbum af met bij vlagen geweldig mooie teksten en tijdloze muziek. Een zeer knappe prestatie.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Phoebe Bridgers Label:Dead Oceans
Reptaliens