VERSLAG: Alain Clark - 20/3 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Alain Clark in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 4 foto's.

VERSLAG: Marco Smeets

Alain Clark - 20/3 - Effenaar

Het concert van Alain Clark is nog niet begonnen en de organisatie van de Effenaar maakte al bekend dat er een extra optreden is geboekt voor 15 juni 2008. Maar vandaag staat hij dus in de kleine zaal in Eindhoven.

De muziek is er bij Alain met de paplepel ingegoten. Als klein jochie ging hij vaak mee naar zijn vaders optredens. Zijn vader Dane Clark is al meer dan 30 jaar actief in diversen bandjes als soulzanger. Hieruit volgende dat Alain op zijn 9e op gitaarles ging maar na een aantal jaren liet hij de muziek achter zich en koos voor een sportcarrière. Dit duurde echter niet lang, want zodra hij in een talentenjacht lovende reacties kreeg, stortte hij zich volledig op de muziek. Hij knutselde een demo in elkaar en uiteindelijk kreeg een platenlabel interesse in hem. Ze gaven hem de mogelijkheid om voor een paar jaar naar Amerika te gaan, waarbij hij veel ervaring kon doen in de muziekwereld. Gelukkig voor ons, kwam hij terug naar Nederland en maakte zijn titel loze debuut album. Hierna werkt hij 3 jaar aan zijn tweede album ‘Live it Out’. Dit biografische album staat vol Engelstalige soul, funk en jazzy nummers. Een mooi album vol met juweeltjes en veelal liedjes over de liefde.

Vandaag staat Alain Clark in een uitverkochte kleine zaal van de Effenaar (Eindhoven). Het podium oogt gezellig met een tapijtje op de grond en enkele lampen uit grootmoeders tijd. Op het achterdoek wordt in grote letters zijn tweede album gepromoot ‘Live it Out’. In de knusse zaal staat een overwegend jonger publiek, met natuurlijk veel meisjes die afkomen op de goed uitziende zanger. Met zijn donkere kijkers en zijn stoer petje oogt hij precies zoals op de meeste foto's die we van hem kennen.

Het publiek is aanvankelijk een beetje ingetogen maar geniet wel van zijn lekkere soul stem. Voor zijn promotie tour heeft hij verschillende artiesten bij elkaar gesprokkeld, Paul van Schaik (drums), Pablo Penton (bas), Basil Kühne (gitaar), Remko Kühne (keyboard), Cris Hof (achtergrond zanger) en Amber Gomaa (achtergrond zangeres met een geweldige stem). De band speelt lekker en ze hebben onderling duidelijk veel plezier.

Alain is een veelzijdige man. Hiermee bedoel ik niet het feit dat hij kan zingen met zijn microfoon in zowel zijn linker als rechterhand, maar meer het feit dat hij naast zanger, ook producer is voor Boris (Idols winnaar 2004) en Jim (Idols finalist 2001). Daarnaast neemt hij ook zijn gitaar in de hand bij enkele nummers.

Vanaf het nummer ‘Father & Friend’ wordt het een heel gezellig feestje. Als zijn vader Dane zingend het podium op komt, gaat de zaal uit zijn dak. De zaal ligt vanaf nu aan hun voeten en iedereen zingt iedereen uit volle borst mee. We krijgen de hele setlist van zijn nieuwe album te horen, vol funky en soul nummers. Alain laat het publiek lekker meezingen of speelt al zingend met het publiek . Er komen ook diverse covers voorbij, zoals het geslaagde ‘Multiply’ van Jamie Lidell en ‘Hard to handle’ van de ‘Black Crowes’.

Het is een mooie avond vol soul en funk. De jam sessies hadden voor mij niet gehoeven en een trompettist erbij was wel mooi geweest maar toch is dit een onvergetelijke avond geworden. Laat ze inderdaad maar terug komen naar de grote zaal in de Effenaar. Voor iedereen die van soul en funk houdt, is dit een optreden wat je niet wilt missen!

FOTOGRAFIE:

Alain Clark foto Alain Clark - 20/3 - Effenaar Alain Clark foto Alain Clark - 20/3 - Effenaar Alain Clark foto Alain Clark - 20/3 - Effenaar Alain Clark foto Alain Clark - 20/3 - Effenaar

ALICIA KEYS - 24/3 - AHOYAlicia Keys stond na zes jaar eindelijk weer eens gepland voor een solo...