VERSLAG: Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Emilie Autumn in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg

Anno 2009 heeft de term ‘emo’ vooral negatieve connotaties. Jongeren die hier emo’s worden genoemd, zouden in de VS worden aangeduid als ‘scene kids’. Bij deze zogenaamde scene kids werd de term ‘emo’ impopulair, omdat het steeds vaker als scheldwoord werd gebruikt. Deze subcultuur heeft zich inmiddels wijd verbreid, niet in de laatste plaats vanwege populaire internetsites als MySpace en Suicide Girls. De stijliconen van de scene kids zijn inmiddels talloos, variërend van stijlvol gekapte rockbands en fetisjfotomodellen tot popartkunstenaars uit de jaren ‘50 en Victoriaanse dichters. Het zijn al die elementen die onder andere door Emilie Autumn gebruikt worden om muziek aan de man te brengen. Of is de muziek bij Emilie Autumn juist één van de middelen om haar persoonlijkheid uiteen te zetten? In de Amsterdamse Melkweg geeft de excentrieke muzikante een concert voor een gillende massa.

De aanblik van het podium voor aanvang van de show is al veelbelovend. Een enorm doek in een ovale lijst, zoals je die in kleiner formaat wel eens ziet rondom antieke spiegels, staat prominent in het midden, met links ernaast een ondefinieerbaar toetsinstrument dat bedekt is met piratenvlaggen en nepschedels. De show begint wanneer vier vrouwensilhouetten één voor één van achter het grote doek tevoorschijn komen. Deze dames zijn allen gekleed in weelderige kledij, variërend van Moulin Rouge-achtige outfits en ouderwetse bruidsjurken tot fantasievolle piratenpakjes. Het lijkt wel een videoclip van Christina Aguilera. Als laatste verschijnt Emilie Autumn zelf op het toneel, getooid met een groot snavelachtig masker. Zodra het masker afgaat is haar felrode haar te zien, met witte en roze extensions. Het steekt fel af tegen haar witte pakje, met daaronder een rood gestreepte maillot en een rood hart op haar linkerborst.

Emilie Autumn brengt meer dan alleen muziek. Het is een vreemde mix van vaudeville, licht-erotische comedy en een popconcert. De Bloody Crumpets, zoals de dames rondom Autumn genoemd worden, vormen hierin een belangrijk aandeel. Met spannend klinkende namen als The Naughty Veronica, Mistress Apnea, Aprella en The Blessed Contessa beelden de Bloody Crumpets ieder een ander stereotype uit, waaronder een kannibaal, een moordenaar en een nymfomane. De nymfomane wordt gespeeld door pin-upmodel Veronica Varlow (op internet ook bekend als Danger Dame), die door het leven gaat als een Betty Page-lookalike. Varlow is in trek bij zowel de mannelijke als de vrouwelijke fans. Ze kust tientallen mensen in het publiek en tijdens “the rat game” zoent Varlow uitgebreid met een jong meisje dat het podium op wordt gehaald. Ondeugende Veronica heeft enkel de rol van lustobject.

De show in de Melkweg is de eerste van de Europese tour en het wordt duidelijk dat nog niet alles naar behoren verloopt. Emilie Autumn geeft dat ook openhartig toe. Los van de kledij heeft de show echter weinig om het lijf; de monologen en dialogen hangen in elkaar van goedkope seksuele dubbelzinnigheden, het acteerwerk is van het niveau Tiroler porno, er is geen liveband en de zang is vaak bedroevend slecht. Toch zijn er ook momenten waarop Autumn als zangeres aardig uit de hoek komt en zelfs doet denken aan Amanda Palmer van The Dresden Dolls. De achtergrondzang van de Bloody Crumpets is daarentegen allerminst wenselijk. Met makkelijke puberale seksgrappen weten de dames toch het publiek aan het lachen te krijgen. Het concert van Emilie Autumn is vooral een langdradig variéténummer, waarbij muziek een ondergeschikte rol heeft in het rommelige geheel. Maar of juffrouw Autumn haar optreden ook als een klucht bedoeld heeft…?

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp

Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg Emilie Autumn foto Emilie Autumn - 20/3 - Melkweg

KLUB RADAR 04 - 21/3 - TIVOLIVoor wie het nog niet kent; Klub Radar is een twee maandelijks initiatief van...

DELAIN - 19/3 - MELKWEG Delain is inmiddels al lang geen vreemde meer in ons land, na een drukke tour...