VERSLAG: Rise Against - 14/2 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Rise Against / Strike Anywhere in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Rise Against - 14/2 - Melkweg

Hardcore en punk zijn niet meest voordehandliggende genres om hand in hand te gaan met vegetariërs en de daarbij behorende ideologie. Dat dit wel kan bewijst Rise Against al jaren. Voorman Tim Mcllarth steekt zijn ideologie niet onder stoelen of banken. Zonder het er te dik op te leggen, of op te dringen aan het publiek maakt hij duidelijk waar hij voor staat en trots op is. Samen met maatjes en tevens support van Strike Anywhere en RENTOKILL, beide ook pro-dierenrechten, staan ze vanavond voor een stijf uitverkochte Melkweg.

Bands in Paradiso, Patronaat of Melkweg hebben nogal eens het probleem niet de hele zaal mee te krijgen. Rise Against niet. Tijdens het eerste nummer blijkt al dat iedereen, maar dan ook iedereen, er zin in heeft. Als het publiek vooraan niet springt, is er in het midden wel pit of schreeuwen ze vanaf het balkon keihard mee. Het enthousiasme in het publiek is indrukwekkend. Het enthousiasme is gelukig niet uit de lucht gegrepen. De band speelt goed. Met openers 'Drones' en 'Give It All' zit de sfeer er meteen goed in. Die sfeer blijft er ook inzitten. Tim is goed bij stem en heeft er duidelijk zin in. En hij is niet de enige, vooral gitarist Zach Blair, lijkt energie te over hebben. Het is genieten om hem te zien spelen, soms met zijn gitaar bijna in het publiek.

Rise Against is voorstander van shows waarin alles mag. De sfeer is dan ook erg gemoedelijk. Het is duidelijk dat crowdsurfen vanavond mag. Niet zelden staan er meer toeschouwers dan bandleden op het podium. Soms tot ergernis van Zach, die er ook af en toe een paar vanaf werkt. Als er later ook nog plectrums van de microfoon gepakt worden is zelfs Tim er een beetje klaar mee. Na ongeveer een uur spelen en even pauze is het tijd voor de eerste van twee encore's. Ze spelen 'Hero Of War' en 'Swing Life Away' akoestisch. Het geheel wordt nog eens opgeleukt door drie engeltjes die snoephartjes uitdelen. Hierop vertelt Tim dat hij vergeten is dat het valentijnsdag is, maar blij is dat hij deze met zweterige gasten in een tourbusje mag doorbrengen. Tijdens 'Swing Life Away' kunnen sommige toeschouwers zich niet meer inhouden en duiken ze weer van het podium af. Jammer, want het haalt de intieme sfeer die onstond meteen weg.

De zaal mag nog wel een keer echt knallen tijdens encore twee. 'Survive', 'Audience Of One' en 'Prayer Of The Refugee' worden er nog doorheen geknald en deze laatste tien minuten geeft niet alleen de band, maar ook het publiek alles. Zoals Lux van RENTOKILL al opmerkte eerder: [i]"Vanavond moeten we elkaar helpen en samen een feest bouwen"[/i] , hij maakte een goed punt en kreeg gelukkig ook gelijk.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

foto Rise Against - 14/2 - Melkweg  foto Rise Against - 14/2 - Melkweg Rise Against foto Rise Against - 14/2 - Melkweg Rise Against foto Rise Against - 14/2 - Melkweg Rise Against foto Rise Against - 14/2 - Melkweg Rise Against foto Rise Against - 14/2 - Melkweg

LIGEIA - 16/2 - THE CAVELigeia doet momenteel een rondje door Europa en er ontbrak nog iets. De...

LEVEL 42 - 13/2 - PARKSTAD LIMBURG THEATERS De jaren 80 zijn nog steeds springlevend. En level 42 is zo'n groep die na al...