VERSLAG: Kubus & BangBang - 20/6 - Effenaar

Kubus & BangBang - 20/6 - Effenaar

Een beetje controverse is altijd goede publiciteit. Zo ook in het geval van het Nederlands-Britse synth-hop duo Kubus & Bang Bang. Vooral de laatst genoemde maakte baarde opzien door live op TMF een bankstel om te kieperen, met VJ Valerio en al. Verschillende websites waren er als de kippen bij om het fragment wereldkundig te maken. Niet veel later mochten de rapper en Valerio zich verheugen op de belangstelling van Robert Jensen en diens talkshow. Een prima zet, al was Bang Bang naar verluidt zijn doel voorbij geschoten; een liefdadigheidsactie voor Bangladesh. Helaas had niemand het daar nog over.

Gelukkig raakte de karakteristieke synth-hop niet ondergesneeuwt een was het tweetal te bewonderen in de perfecte ambiance van de Eindhovense poptempel de Effenaar. De drie jaar geleden gebouwde Effenaar is nog steeds zo goed als nieuw. Saillant detail van de avond; terwijl Kubus & Bang Bang hun opwachting maken in de kleine zaal, zorgt de al even genoemde Valerio voor het muzikale vermaak op een feestje voor twaalf tot vijftien jarigen in de grote zaal. De wegen kruisen andermaal.

In afwachting van Kubus & Bang Bang weet het voorprogramma.....................het aanwezige publiek aardig te vermaken. Vooral het beatbox-intermezzo is erg leuk gevonden en slaat goed aan. Er druppelen gedurende de set nog enkele mensen binnen, maar meer dan voor de helft gevuld wordt de zaal niet. De stemming is er gelukkig niet minder om, zeker wanneer Kubus opkomt om zijn voorbereidingen te treffen en de set staat te beginnen.

Wanneer de man wiens beats zo hoekig zijn als het object waaraan hij zijn artiestennaam aan ontleedt, deze zaal in slingert, verschijnt ook Bang Bang. Met zijn jas nog aan en een tas om zijn schouder, ziet hij eruit alsof hij net uit de trein is gestapt. In al hun enthousiasme roept een deel van het publiek om meer decibellen. De rapper is natuurlijk niet te beroerd om ervoor te zorgen dat aan dat verzoek wordt voldaan. Kubus vindt het ook allemaal prima en zo zoemen de bassen door de zaal. De planken aan de muur trillen in ieder geval goed mee, en ook de de eigen organen krijgen op deze manier een massage.

Het duo heeft inmiddels twee cd’s op de markt en uit dat beschikbare materiaal wordt dan ook uitvoerig geput. Ondanks dat hun eerste cd Learning Curve pas vorig jaar verscheen, worden sommige nummers daarvan aangekondigd als klassiekers. Het komt een beetje ludiek over, maar het moet gezegd, de nummers gaan er in als de spreekwoordelijke koek. Bij een nummers als ‘U Ain’t Like Me’ is er zelfs een heuse moshpit te ontwaren. Ook het nieuwe materiaal slaat goed aan. Deze nummers klinken dan ook weinig schokkend anders dan de oudere nummers. Dus ook bij ‘Ey’ een moshpit.

Grappig ook is hoe rapper Bang Bang sommige nummers aan elkaar weet te praten door gebruik te maken van de titlels van de tracks. Zo gaat ‘Being Me’ over in het nummer ‘King’. Het refrein van de eerste is “How can i be shit? In being me?”, en daar maakt Bang Bang dan ook dankbaar gebruik van. Zo zegt hij aan het einde van dat nummer How can I be shit? I am King!”, verwijzend naar het refrein van het andere nummer.

Even voor het einde van de show haalt Bang Bang een dametje op het podium, Envy genaamd, de eerste aanwinst op het label van het duo. Een hilarische a capella skit is het resultaat. Weliswaar zeer platvloers, maar als de reactie van het publiek indicatief was, dan moet ook zij een succes kunnen worden. De afsluiter van de avond is ‘Middlefinger’, waarna Bang Bang zijn jas en tas pakt en weer van het podium wandelt. Kubus ruimt nog wat spulletjes en is dan ook verdwenen. Al met al knap dat het duo het publiek continu heeft weten te vermaken met hun toch wat minimalistische synth-hop.

COMEBACK KID - 23/6 - DE KELDERComeback Kid is een legende in de hardcore underground scene. Een concert dat...

BULLET FOR MY VALENTINE - 22/6 - PARADISO De grootste metal-band uit Wales weet wat van cancelen van shows. Maar nu, na...