VERSLAG: Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Deafheaven / Touché Amoré in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat

Het is geen alledaagse combinatie. Vanavond doet de Europese co-headline tournee van black metal groep Deafheaven en post-hardcore band Touché Amoré het Patronaat in Haarlem aan. Doorgaans komen metalbands en punkbands elkaar alleen tegen op festivals, maar bij Touché Amoré en Deafheaven gaat alles net zoals in hun muziek niet op de standaard manier. De groepen kennen elkaar al tien jaar uit de Californische scene en een gezamenlijke Europese tournee was ondanks de verschillende doelgroepen een lang gekoesterde wens.

Bij binnenkomst in Patronaat wordt er met aanplakbiljetten gewaarschuwd dat het vanavond een zeer luide show gaat worden. Oordoppen zijn geen overbodige luxe en bij de bar verkrijgbaar. Deafheaven krijgt de eer deze doppen als eerste uit te testen. Met twee tracks van 'Ordinary Corrupt Human Love' trappen de Amerikanen af. De duistere black metal sfeer is gelijk gezet, maar ondertussen gebeurt er zo veel meer. Shoegaze, post-rock en zelfs gitaarsolo's die van een klassieke rockband hadden kunnen komen, passeren de revue. Zanger George Clarke is vanavond opvallend energiek. Zelfs tijdens rustige, uitgesponnen stukken die Deafheaven ook kenmerken, danst hij fanatiek met een venijnige, verbeten blik in z'n ogen. Patronaat kijkt in eerste instantie de kat uit de boom, maar als de kerkklokken en fantastiche gitaarbreaks van 'Brought to the Water' klinken, is deze afwachtende houding snel voorbij. 'Black Brick' dat volgt is een black metal-knaller in de stijl van Immortal en voelt alsof er een tank over je heenrijdt. Twee nummers van Sunbather betekenen hierna alweer het einde van de set. Deafheaven is zo'n overweldigende ervaring en de nummers zijn zo lang, dat het gevoel voor tijd ook een beetje kwijt raakt.

Touché Amoré gooit het over een hele andere boeg. De groep viert dat hun debuut-album 'To the Beat of a Dead Horse' tien jaar bestaat. Om dit heugelijke feit te luister bij te zetten is het album opnieuw opgenomen en uitgebracht onder de titel 'Dead Horse X'. Deze tournee is waarschijnlijk ook aan dit jubileum te danken. Logisch dat Touché Amoré begint met de integrale uitvoering van hun meesterwerk. In de tijd van een enkel nummer van Deafheaven ramt Touché Amoré hun elf nummers tellende album erdoorheen. Zoals het een goede (post) hardcore show betaamt, wordt er gelijk veel contact gezocht met het publiek. Hoewel Patronaat een stuk leger is dan bij Deafheaven, niet alle Deafheaven fans zitten blijkbaar te wachten op Touché Amoré, maken de voorste rijen fans er een mooi feest van. Moshpits, crowdsurfers en hard meeschreeuwen met zanger Jeremy Bolm, dus. Het contrast met de uitgesponnen nummers van Deafheaven is enorm, maar overeenkomsten tussen de bands zijn ook moeilijk te negeren. Beide acts gaan voor de maximale impact en maken regelmatig gebruik van voor hun genre a-typische gelaagde melodieuze gitaarpartijen. Touché Amoré gooit er in een klein uurtje meer dan twintig nummers tegenaan. '~' van album 'Parting the Sea Between Brightness and Me' is uitsmijter. De tekst van dit nummer is een mooie samenvatting van de avond: "If actions speak louder than words. I’m the most deafening noise you’ve heard."

Zelf noemen ze hun tour een eclectische samenwerking en dat is het ook wel. Vanavond was een avond waarin het publiek gevraagd werd over de randen van hun eigen genre heen te kijken. Mensen die dit deden, kregen vanavond met twee toppers in hun genre, twee hele verschillende soorten muzikale kaakstoten te verwerken en dus veel waar voor hun geld.

FOTOGRAFIE: Andrea Roell

12
Portrayal Of Guilt foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Portrayal Of Guilt foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Portrayal Of Guilt foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Deafheaven foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Touché Amoré foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Touché Amoré foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat Touché Amoré foto Deafheaven/Touché Amore - 26/9 - Patronaat

12

LITTLE MIX - 25/09 - ZIGGO DOMENa een vorig optreden in AFAS Live staan de vier Engelse powervrouwen...

MADEON - 26/09 - MELKWEG Op donderdag 26 september was Madeon te zien in de Melkweg Max.