VERSLAG: Saybia - 04/12 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Saybia in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Saybia - 04/12 - Paradiso

Het Deense Saybia mag dan pas vijf jaar muziek uitbrengen, in Nederland zijn ze zeer geliefd! Drie keer de Melkweg, twee keer Pinkpop, Lowlands en Oosterpoort en één keer 013 deden ze reeds aan –en bijna allemaal uitverkocht. Aan de indrukwekende tourhistorie kunnen we ook twee keer Paradiso toevoegen, waarvan de derde show vanavond alweer plaats gaat vinden. Voordat de groep mag beginnen is het aan Grand Avenue om het publiek op te warmen.

Een supportact is in het geval van vanavond erg moeilijk, een rol die eerder werd vervuld door het Amsterdamse A Balladeer. Vanavond is er dan ook op safe gespeeld en bied de openeer gegarandeerd succes. Net als de bij hoofdact; komt dit viertal uit Denemarken, hebben ze drie albums uit, zitten ze bij EMI Music en hebben ze goed gekeken naar een Coldplay en Radiohead. Voor veel mensen in het publiek is het voor het eerst dat ze kennis maken met het viertal en zullen ze een positieve indruk achterlaten. Een zeer vruchtbaar optreden voor band!

Na een korte ombouwtijd is het aan Saybia om hun zaal te betreden, deze mooi aangekleed met een groot projectiedoek en verschillende staanlampen op het podium. De heren zijn op tour wegen hun nieuwe album ‘Eyes On The Highway’, maar al snel blijkt het vooral een best-off show te worden in onze hoofdstad. Dit is goed nieuws voor de fans die wegens één album naar dit uitverkochte optreden zijn gekomen. De drie albums die de band uitbracht zijn namelijk erg verschillend en volgens velen hebben de laatste twee nooit het succes van ‘The Second You Sleep’ kunnen evenaren. Gelukkig worden de oude en nieuwe, de mooie ballades en up-tempo poppy rockliedjes netjes afgewisseld. Zanger/Gitarist Søren Huss weet als geen ander emotie in zijn stem te leggen en serveert de nummers akoestisch, maar ook regelmatig elektrisch.

Het verplichte praatje van de band volgt al snel tussen de nummers en ook het vijftal blijkt het te zien als een echte thuiswedstrijd. ‘Jullie geloven dit vast niet en denken dat we dit overal zeggen; maar wij houden echt van Nederland. We konden het niet geloven dat dit concert al in twee uur was uitverkocht! We beloven jullie dat we blijven terug komen naar Nederland, dit totdat we het niet meer kunnen.’ Na de toespraak van Søren volgt een groot applaus en veel gejuich wat een aantal minuten doorgaat. Niet veel laten verlaat de band het podium, met als logisch gevolg een toegift.

Grote hits die nog niet gespeeld waren worden voor het einde bewaard en de band eindigt met al hun grote klappers. Onder deze natuurlijk ‘I Surrender’, wat hun grootste hit is geweest in Nederland. De toegift gaat maar door en door en er is niemand in de zaal die het erg zal vinden. Toch blijken de mensen in de bovenzaal minder blij te zijn met het uitlopen van de Saybia-set. De Engelse punkband Gallows staat hier namelijk gepland. Aangezien dit vijftal hardere muziek fabriceert dan in de benedenzaal is er afgesproken dat ze op elkaar moeten wachten.

De heren wachten inderdaad netjes tot de laatste noot, maar opmerkingen volgen uiteraard snel; ‘erg leuk dat ze hebben uitverkocht, maar ik had nog nooit van ze gehoord. Hoop niet dat jullie allemaal in slaap zijn gevallen door ze.’ Wie Gallows een paar weken geleden in Tilburg zag weet dat zanger Frank Carter niet op zijn mond is gevallen. Ook vandaag is hij de opvallendste persoon op het podium en gaat van links naar rechts en van boven naar beneden. Dit met als hoogtepunt (letterlijk) een nummer vanaf de helft van zaal, waar hij op de vensterbank gaat staan.

De extreme band heeft slechts één album uit (Orchestra of Wolves) en kan ons maar twaalf nummer bieden. Zelf dit halen de jongens echter niet, ze hebben namelijk een erg strak schema; over een paar uurtjes moeten ze alweer een pond halen in Frankrijk. Via hun MySpace bieden ze achteraf hun excuses aan voor hun korte set. Wat gewaard wordt, 15 euro voor 25 minuten is namelijk best veel voor een beginnende band.

Of je op de vooravond van Sinterklaas nu voor Gallow, Saybia of zelfs Grand Avenue kwam. Elke band deed hun beste en hebben oude fans kunnen overtuigen en wellicht nieuwe fans kunnen trekken!

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Grand Avenue foto Saybia - 04/12  - Paradiso Grand Avenue foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso Saybia foto Saybia - 04/12  - Paradiso

ARCTIC MONKEYS - 6/12 - HEINEKEN MUSIC HALLHoewel ze al veel Nederlandse zalen hebben platgespeeld, lijkt er voorlopig...

PORCUPINE TREE - 05/12 - HMH Het begon als een verzonnen verhaal en is nu uitgegroeid tot een van de grote...