VERSLAG: Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso

Podiuminfo was aanwezig bij Bonde Do Role in Paradiso voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso

Het Amsterdamse Paradiso heeft het druk vanavond. In de oude kerk staan maarliefst vijf dingen gepland! Het uitverkochte concerten van Amerikaanse funk/soul en jazzsaxofonist Maceo Parker, het Engelse pop-indie viertal The Research, het Braziliaanse funky trio Bonde Do Rolê en de feestavonden Halloween Cellar Of Terror en Classic Noodlanding. Gelukkig hebben allen een verschillende aanvangstijd waardoor het dringen bij de entree meevalt.
Na een kleine Europesetour met Maxïmo Park komt The Research ook naar Nederland voor een los optreden. De viertal uit Engeland bestaat uit twee dames en twee heren en maakt indie pop. Met dit genre werd begin vorig jaar het debuutalbum Breaking Up en deze spelen ze vanavond netjes voor het Amsterdamse publiek. Sinds kort doen ze het live met een extra persoon, maar het mag niet baten; het is erg rustig in de zaal. Evengoed klinken de poppy nummers met samenklinkende vocale erg lekker en geeft het viertal zijn uiterste. Ze het schare aantal fans gelukkig evengoed te overtuigen.

Tegen middernacht betreden de leden van Bonde Do Rolê - inclusief Halloween schmink - het podium. De band stond dit jaar al eens eerder in Paradiso en de kleine zaal is dan ook niet bekend terrein geworden voor de live-act. Ze weten zelfs wat Nederlandse woordjes te spreken. De rage uit Zuid-Brazilië wist eerder al Lowlands en Pukkelpop te laten bewegen, maar blijkt met een eigen show nog beter op zijn plek te zijn. De twee mc's/dj's Pedro en Gorky en zangeres/rapster Marina zetten bekende samples (o.a. AC/DC, Grease, Europe, Daft Punk) om in feestmuziek en gaan er zelf helemaal in op.

De vunzige Portugese teksten worden in de zaal net zo hard meegeschreeuwd/rapt als dat op het podium gebeurd en het publiek doet enthousiast met het trio mee. Ook de band zelf pikt wat mee van de sfeer en geven de microfoon regelmatig aan het publiek en springen er zelfs even in. Door het springen gaat de grond van de gerenoveerde zaal enorm vibreren waardoor ook de mensen die stilstaan meebewegen op de beats.

Aangezien de band slechts één album uit heeft (With Lasers) is de speeltijd aan de korte kant en is er geen mogelijkheid tot de gevraagde toegift. Wanneer de dj een mooi nummers begint blijkt het publiek zich daarmee gelukkig ook te kunnen vermaken; zolang er maar gedanst kan worden!

FOTOGRAFIE: Marcel Kamphuis

Bonde Do Role foto Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso Bonde Do Role foto Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso Bonde Do Role foto Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso Bonde Do Role foto Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso Bonde Do Role foto Bonde Do Rolê - 31/10 - Paradiso

DE HEIDEROOSJES - 2/11 - P3De Heideroosjes zijn bezig met een uitgebreide tour door Nederland. Op 2...

TAKE THAT - 1/11 - AHOY De comeback tour van Take That deed ook Nederland aan op 1 November. De...