VERSLAG: Sick of it All - 16/9 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Sick Of It All in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Sick of it All - 16/09 - Melkweg

Terwijl de achterhoekers van Jovink en de Voederbietels hun vijftien jarig bestaan vieren in de kleine zaal, wordt er in de 'main' zaal van de Melkweg een grote bak herrie gepresenteerd. Hier staan drie hardcore bands die hun afzeggingen van 19 maart goed komen maken. Wat tevens valt op de laatste dag van hun Europese tour, opvallend, al die bands die hun laatste dag in Amsterdam willen spenderen.

No Turning Back heeft de eer om als eerste hun gezicht te laten zien. Tien jaar geleden begonnen door een paar schooljongens en ondertussen uitgegroeid tot één van de grootste hardcore bands in Europa. De Bosche jongens vinden het erg stoer om eens in Amsterdam te staan en vinden het ‘super cool dat iedereen meezingt’. Het vijftal staat dan ook bekend om hun geweldige sing-along’s, snelle breaks en groovy riffs. Er doet vanavond opvallend veel publiek mee en de rol van opwarmer vervullen ze dubbel en dwars, dit helaas maar een half uurtje. Maar wie ze nog eens wilt zien heeft geluk, zanger Martijn verteld ons met plezier de mogelijkheden.

Na slechts een kwartiertje ombouwen is het de beurt aan Wisdom in Chains. De vijf jarige hardcore band bestaat uit Nederlandse (ex-Daredevil) en Amerikaanse (ex-Krutch) leden en hebben voorgaande in verschillende bands gezeten, deze ervaring is dan ook duidelijk terug te zien en horen. Wanneer dit perfect is ga je op andere dingen letten, een minpuntje dat zanger Mad Joe Black het nodig vindt op elk nummer aan iemand op te dragen. Dit aan: zijn zoon, iedereen die kinderen heeft, iedereen die aan het dansen is, iedereen die aan het meezingen is, de oude hardcore-fans, de nieuwe hardcore-fans en natuurlijk de andere twee bands die vanavond spelen. Er wordt veel gepraat en veel gespeeld, een half uur lang totdat ook zij helaas plaats moeten maken.

Na veel geslijm naar de headliner, mogen ze dan nu eindelijk zelf het podium op. Sick Of It All is momenteel op tour rond hun nieuwe album ‘Death to Tyrants’. Welke een stuk zwaarder en sterker is zonder af te wijken van hun Ney-York City Hardcore. Een genre wat de broers Lou (zanger) en Pete Koller (gitaar), Armand Majidi (drum) en Rich Capriano (bass) al drieëntwintig jaar maken en reeds acht albums mee hebben gevuld.

De nummers afkomstig van – volgens velen – ‘hun beste album ooit’ worden uiteraard afgewisseld met de verplichte klassiekers. Klassiekers als ‘Step Down’, die volgens zanger Lou Koller iedereen hoort te kennen: “It doesn’t matter if you’ve seen us for the first time or the tenth time, everybody knows this one!” De oude en nieuwe fans gaan allen volledig los op de rebelse muziek van het viertal.

Een groot minpunt aan de avond is dat alle bands veelvuldig laten vallen hoe trouw ze aan het genre hardcore zijn. Hoewel alle bandleden vandaag in de verplichte driekwartsbroek gaan, gaat het volgens de sprekers veel verder. De verhalen samengevat: ''Make sure this scène stays the same. Don’t kick down the new kids with Slipknot and Korn shirts, show them the scène. Help them up, that is what hardcore is all about: brothership. Keep it strong!''

Vanavond was een avond met een duidelijke boodschap, en wellicht dat Amsterdam binnenkort wél een hardcore stad wordt en de Melkweg wél een echte hardcore zaal. Geloof jij het?!

FOTOGRAFIE: Joël Rooth

Wisdom In Chains foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Wisdom In Chains foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Wisdom In Chains foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg  foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Sick Of It All foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Sick Of It All foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Sick Of It All foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg Sick Of It All foto Sick of it All - 16/9 - Melkweg

DIMMU BORGIR - 23/9 - MELKWEGHelemaal uit Noorwegen kwam Dimmu Borgir de zondagsrust verstoren in de...

AS I LAY DYING - 12/9 - MELKWEG Op 12 September stond hardcore band As I Lay Dying met een aantal bekende...