VERSLAG: Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy

Podiuminfo was aanwezig bij Hans Zimmer in Ahoy voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 17 foto's.

Bekijk de Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Hans Zimmer betovert Ahoy

De beroemdste filmcomponist van onze tijd, Hans Zimmer, geeft een concert in Rotterdam Ahoy. De legendarische Duitse componist maakte talrijke meesterwerken en sleepte vele prijzen in de wacht. Het brein achter vele filmsoundtracks is voor de eerste keer op tour in Europa.

De 59-jarige Zimmer positioneert zich achter de piano in het midden van het podium. Hans Zimmer’s historische reis naar zijn muzikale creaties kan beginnen. Tijdens de openingsmedley verschijnen er steeds meer musici op het podium. Het hoogtepunt is wanneer het laatste doek omhoog gaat en er ineens een immens koor tevoorschijn komt. Het verrassingseffect is volledig succesvol, want vanuit de zaal klinken overweldigende reacties. Er staat nu ruim 70 man op het podium.

Het eerste gedeelte van de uitverkochte show bestaat uit een medley van nummers uit o.a. The Da Vinci Code, The Lion King en The Pirates Of The Caribbean films. Bij laatstgenoemde wordt celliste Tina Guo in het spreekwoordelijke zonnetje gezet. De schaars geklede dame krijgt een introductie en bespeelt daarna de elektrische cello. De band bestaat verder onder meer uit gitaristen Guthrie Govan en Mike Einziger (Incubus). Normaal speelt gitarist Johnny Marr van The Smiths ook mee, maar hij doet alleen de Engelse shows van de tour.

Alleen de vermelding van het woord ‘Gladiator’ veroorzaakt een enorm gejuich. Zangeres Czarina Russell neemt de vocalen voor haar rekening van ‘The Wheat’, dat oorspronkelijk wordt gezongen door Lisa Gerrard van Dead Can Dance. The Lion King krijgt geen introductie, want de muziek is direct herkenbaar wanneer zanger Lebo M, de man met de wereldberoemde stem van het legendarische intro, het podium op komt.

De tweede helft van de show heeft een superhelden en science fiction thema. Nummers uit o.a. de Batman trilogie, Man Of Steel en The Amazing Spider-Man 2 passeren de revue.

Zimmer is naast muzikaal maestro ook een humoristisch verteller. Tussen de muzikale werken in vermaakt hij het publiek met komische anekdotes en zet hij zijn bandleden in de schijnwerpers. Ook vertelt hij veel interessante verhalen uit zijn kleurrijke carrière, waaronder een ontroerend monoloog over Heath Ledger en over de schietpartij in Colorado tijdens de premiere van The Dark Knight Rises. Naar aanleiding hiervan maakte hij het prachtige ‘Aurora’, dat ook vanavond door Rotterdam Ahoy klinkt.

Hans Zimmer en zijn indrukwekkende entourage van musici geven in ruim twee en een half uur tijd een energieke en kwalitatief hoogstaande show. De energie spat van het podium. Het publiek blijft gedurende de show geboeid luisteren. De lichtshow is in handen van Marc Brickman, die o.a. met Pink Floyd heeft samengewerkt en verantwoordelijk is voor de verlichting van het Empire State Building in New York.

Aan het einde van de set wordt de focus gelegd op Zimmer’s recente werk met filmmaker Christopher Nolan. Met een toegift gericht op zijn muziek voor Inception is daar het einde van dit grandioze spektakel.

Hans Zimmer creëert een magische compilatie, bestaande uit zowel nieuwe als oude werken. Het publiek toont haar bewondering door een staande ovatie te geven.

Zimmer is een held in de filmindustrie. Het is alleen jammer dat hij zo lang heeft gewacht met het geven van zijn eerste tour. Hopelijk heeft hij de smaak te pakken en is hij op korte termijn weer in ons land te zien.

FOTOGRAFIE: Charles Batenburg

12
Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy Hans Zimmer foto Hans Zimmer - 24/05 - Ahoy

12

CANNIBAL CORPSE - 11/05 - 013Cannibal Corpse zijn graag geziene gasten in Nederland. Veel nieuws brengen...

MUMFORD AND SONS - 23-05 - ZIGGO DOME Na de breuk met de banjo sloeg Mumford and Sons een andere weg in....