VERSLAG: dEUS - 26/6 - People's Place

Podiuminfo was aanwezig bij dEUS in People's Place voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Marco Vlot

dEUS - 26/6 - People's Place

Naar aanleiding van het onverwachte verschijnen van hun laatste album Following Sea vindt vanavond in People's Place in Amsterdam een showcase plaats van dEUS. Doordat de soundcheck uitloopt gaat de zaal niet op tijd open, en bij aankomst staat er dan ook een rij voor de deur die tot om de hoek van de straat loopt. Eenmaal binnen blijkt People's Place een intiem zaaltje te zijn waar kaarsen en sfeervolle verlichting voor een prettige ambiance zorgen.

Even na negenen vangt dEUS vrij rustig aan met 'Sirens', afkomstig van het nieuwe album om meteen daarna los te barsten met 'Oh Your God'. dEUS speelt vanavond hard en meedogenloos, zelfs tot bloedens toe; een wondje op de vinger van Tom Barman zorgt ervoor dat zijn gitaar onder het bloed zit. De percussionist die de band vandaag heeft meegenomen maakt de hardere stukken extra intens, en heeft vooral in de nummers van Following Sea belangrijke partijen.

De setlist van vanavond bestaat grotendeels uit nummers van de laatste twee albums aangevuld met een aantal klassiekers. Het is zeker geen greatest hits show, met nummers als ‘Fell Off The Floor Man’ en toegift ‘Morticiachair’ die wel worden gespeeld, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het bekendere ‘Suds & Soda’ of ‘Bad Timing’. Wat opvalt is dat nieuwe nummers als ‘Quatre Mains’ of ‘Dark Sets In’ op het eerste gehoor wellicht minder experimenteel klinken dan het oude werk, maar dat deze er vanavond qua spanning en intensiteit niet voor onderdoen.

Tom Barman dirigeert de band en verandert soms ter plekke de setlist. Zo stond Little Arithmatics niet op het papiertje en verandert hij naar eigen inzicht de volgorde. De band staat op scherp en gaat er moeiteloos in mee. Er is veel interactie tussen de bandleden en het plezier in het muziek maken straalt van het podium. Ondanks dat de dEUS al meer dan 20 jaar bestaat, staat er vanavond in People’s Place een gretige band in topvorm die nog steeds compromisloos doet wat hij wil om daarmee het selecte gezelschap dat het geluk had om hierbij aanwezig te zijn een onvergetelijk concert te bezorgen.

FOTOGRAFIE: Maaike van Grol

foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place  foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place  foto dEUS - 26/6 - People's Place  foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place  foto dEUS - 26/6 - People's Place  foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place dEUS foto dEUS - 26/6 - People's Place

RED HOT CHILI PEPPERS - 28/06 - GOFFERTPARKDe Red Hot Chili Peppers trekken 45.000 man publiek naar het Goffertpark....

ZOOMERAVOND: THE BLACK ATLANTIC - 23/6 - ARTIS Elke zaterdag in juni, juli en augustus is Artis geopend tot zonsondergang en...