VERSLAG: Beach House - 26/5 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Beach House in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Marcel Kamphuis

Beach House - 26/5 - Melkweg

De jaren dat Pinkpop het Pinksterweekend domineerde zijn voorbij! Het Limburgse popfestival krijgt steeds meer concurentie en ook concertzalen durven steeds grote namen te programeren. En hoewel vanavond ook Nederland een EK-oefenwedstrijd speelt en de finale van het Eurovisiesongfestival is, speelt Beach House moeiteloos in een uitverkochte Melkweg.

Een kwartier later dan afgesproken beklimmen ze met een extra tourlid het volle podium, klaar voor het vijfde optreden in Amsterdam. Het kleine podium is gevuld met vier grote constructies, meerdere lampen en is voornamelijk donker met veel rook. Het drietal is achterin het podium verstopt en speelt zonder overbodige communicatie hun veelzijdige setlist.

Victoria Legrand en Alex Scally hadden de bevriende Daniel Franz (Arbouretum) reeds gevraagd voor drums en percussie voor vier nummers van de voorgaande plaat, maar ook op het nieuwe Bloom is hij te horen. Een volwaardig bandlid is hij echter nog altijd niet en ook vandaag is hij subtiel aan de zijkant geplaatst. Een goede toevoeging is een live-drummer echter wel.

Het tweetal stond eerder op o.a. Lowlands, Pukkelpop, Roskilde en Glastonbury, maar maakt eigenlijk meer geschikte muziek voor een kleine concertzaal. Ook de zangeres is blij dat ze eindelijk het publiek goed kan bekijken. ‘Het is een gek leven dat we leven, maar het is het allemaal waard wanneer we voor jullie mogen spelen’, een zweverige opmerking die goed aansluit bij de dromerige popmuziek.

Beach House verlaat zonder dankwoord het podium na een uur gespeeld te hebben, maar komt uiteraard terug voor een toegift. Victoria heeft haar jas uitgetrokken en de laatste nummers worden opvallend uitbundiger gespeeld. Helaas zijn er slechts vier nummers die de toegift vullen, want de groep lijkt bijna herboren qua enthousiasme en podiumpresentatie.

FOTOGRAFIE: Gaga Mucko

Porcelain Raft foto Beach House - 26/5 - Melkweg Porcelain Raft foto Beach House - 26/5 - Melkweg Beach House foto Beach House - 26/5 - Melkweg Beach House foto Beach House - 26/5 - Melkweg Beach House foto Beach House - 26/5 - Melkweg

WOLVES IN THE THRONEROOM - 23/5 - TIVOLIWoensdag 23 mei stonden de broers Nathan en Aaron Weaver met Wolves in the...

JUDAS PRIEST - 24/5 - RODAHAL Judas Priest stond samen met Saxon in de Rodahal in Kerkrade. Podiuminfo was...