VERSLAG: Raul Midon - 25/10 - Tivoli

VERSLAG: Laura de Lange

Raúl Midon, 25 oktober 2011 Tivoli

De één vind hem een Stevie Wonder look-a-like, de ander vind juist een heel eigen geluid hebben. Je kan veel van hem vinden, veel over hem denken maar één ding is zeker, in een vol Tivoli komt men voor niets en niemand minder dan Raúl Midon zelf.

Raúl begint lekker met een uitgebreide versie van ‘All The Answers’ . Na een groots applaus speelt hij het nummer van zijn eerste album State of Mind ‘Suddenly’ . Het Tivoli publiek is wel tevreden maar nog niet enthousiast.

Dit enthousiasme komt pas echt als hij na Suddenly het wat bekendere nummer ‘ Sunshine (I Can Fly)’ speelt. Het publiek reageert zo enthousiast dat het aan het applaus als lijkt of Raúl zijn slotapplaus krijgt.

Tivoli is los en danst de hele zaal door. Raúl heeft het voor elkaar gekregen en iedereen is gelukkig. Wat het optreden nog bijzonderder maakt is te merken dat Raúl eigenlijk één groot wandelend instrument is. Hij speelt geweldig gitaar en trommelt er ritmisch op los. Buiten dat kan hij met zijn mond trompet spelen en gebruikt hij niet alleen de trommels als slaginstrument maar ook zijn gitaar. Dat Raúl buitengewoon muzikaal is en een geboren artiest daarover valt niet te twisten.

Buiten zijn muzikaliteit is Raúl Midon ook een hele sympathieke man, die met leuke anekdotes de nummers aan elkaar weet te praten. Zoals hij doet bij ‘Don’t Be A Silly Man’ en ‘About You’. Het enige probleempje wat Raúl heeft is dat hij soms te veel intermezzo’s maakt in zijn nummers, waardoor de nummers lang duren en dat niet altijd even gewild is.

Gelukkig weet Raúl Midon dit helemaal goed te maken na het 2-uurig durend concert met het slotnummer ‘ State of Mind ‘ . Dit nummer is bekend en heel Tivoli waakt weer op uit een klein dutje. Als een heus Afrikaans koor zingt het publiek de klanken van Midon mee en danst iedereen er rustig op los en op het eind van State of Mind krijgt Midon een meer dan welverdiend applaus.

Raúl Midon is muzikaal en een rasartiest. Wel zou hij een beetje moeten leren incasseren met de zeer muzikale intermezzo’s die hij maakt. Het moet nog bijzonder blijven dat hij zoveel creativiteit in zich heeft en hij moet oppassen dat hij niet too much wordt. Wel is het ontzettend leuk om een keertje op een optreden van hem bij te wonen want de man is zo muzikaal en heeft heerlijke relaxte nummers. Een optreden van Raúl Midon is zeker een aanrader voor elke muziekliefhebber.

AND SO I WATCH YOU FROM AFAR - 25/10 - TIVOLIOp dinsdag 25 oktober speelde het ierse postrock gezelschap And So I Watch...

RACOON - 22/10 - TIVOLI Na uitverkochte shows in onder meer Paradiso, deed Racoon ook de Tivoli in...