VERSLAG: Within Temptation - 25/9 - 013

Podiuminfo was aanwezig bij Within Temptation in 013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Within Temptation

Het op één na grootste muzikale exportproduct van Nederland heeft wat tijd vrij gemaakt voor een serie uitverkochte shows in onder andere Paradiso, Oosterpoort en 013. Het is slechts een klein deel van de grote wereld tournee waarmee duidelijk is hoe groot de band wereldwijd inmiddels is. Ook het publiek is zo divers als maar kan, van hardrockers en studenten tot vaders en moeders met de kids. De zaal is vandaag voornamelijk gevuld met ‘hardcore’ fans, die uren voor het concert al begon al in de Tilburgse zaal terecht konden voor de officiële Within Temptation fanclubdag.

Om klokslag 20u opent het voorprogramma Guild Of Stags de avond. De band bestaat uit ex-leden van Krezip, aangevuld door een Britse zanger die de band bij toeval tijdens een jamsessie heeft ontmoet. De muziek is niet te vergelijken met Krezip. Het viertal opent met een stevig portie rock & roll om er na wat terug te zakken naar een mix van pop en rock waarbij ze het tempo lekker laten variëren met een geweldig afgesteld geluid. Dit najaar presenteert Guild of Stags haar debuut album en heeft de band een flinke lijst shows door het hele land gepland, waar van een aantal gratis: gaat dit zien!

Wat valt er nog te zeggen over Within Temptation dat mensen niet weten… Enkele dagen voor het optreden heeft mede-oprichter Robert Westerholt aangegeven de band niet meer te vergezellen op het podium. Gitarist Stefan Helleblad was snel gevonden, hij heeft de afgelopen jaren al veel bijdrages in de studio geleverd en speelt vanavond de hele set alsof hij al jaren met de band op het podium staat.

De vijfde langspeler The Unforgiven is inmiddels een tijd uit en met de bescheiden hits ‘Faster’ en ‘Sinéad’ heeft de band duidelijk afscheid genomen van het oude gothicrock geluid. De nieuwe nummers klinken hebben echter wel wat meer pit en liggen erg lekker in het gehoor. Fans van het nieuwe album worden op deze tournee niet teleurgesteld: maar liefst zeven van de twaalf nummers worden vertolkt op het podium.

Met een groot beeldscherm op de achtergrond begint Nederlands grootste rockband een anderhalf uur durende show waar de professionaliteit vanaf spat. Ondanks dat het geluid niet perfect staat afgesteld komt de show indrukwekkend over. De beelden op de achtergrond, de intro film van Sinéad en de nieuwe kledingstijl van Sharon Ten Adel: alles klopt. Naast werk van het nieuwe album speelt de band natuurlijk het bekende werk dat ze de afgelopen vijftien jaar hebben opgenomen, zoals ‘Ice Queen’ en ‘Stand My Ground’. De band sluit vroeg af, na een toegift met onder andere de megahit ‘Mother Earth’ loopt het publiek om kwart voor elf al naar buiten.

Verrassend is Within Temptation niet, maar de show is goed. Nee, de show is érg goed.

FOTOGRAFIE: Bianca Berger

Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013 Within Temptation foto Within Temptation - 25/9 - 013

TAME IMPALA - 26/6 - TIVOLITame Impala stond eerder al op Lowlands en London Calling. Nu staan ze in een...

BAD RELIGION - 3/8 - 013 Bad Religion kwam langs in 013, dus trokken wij met camera en pen naar...