VERSLAG: Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Amon Amarth / As I Lay Dying in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

VERSLAG: Bas van Poppel

Amon Amarth, As I Lay Dying, Septic Flesh

Een metalavond in een volle Effenaar, sinds de komst van Dynamo komt dat niet vaak voor. Amon Amarth trekt de zaal moeiteloos vol, hoewel deze show – in tegen stelling tot de meeste overige shows – niet is uitverkocht. As I Lay Dying is eigenlijk een maat te groot om ‘gewoon’ voorprogramma te zijn, maar vandaag staan ze er gewoon.

De Zwitserse black metal formatie Septic Flesh heeft op de gehele tour de eer om de avond te openen. De zaal is nauwelijks voor een derde deel gevuld wanneer de band aftrapt. De band speelt in een half uur werk van enkel de laatste twee albums (ze hebben er al negen uit) waarbij het tempo afwisselt tussen melodische doom tot snelle blastbeats, waarbij de verlichting vanavond het grote minpunt van de show is. Ondanks de lichtman die er niets van bakt, weet de band met de laatste twee nummers die ze spelen, ‘Anubis’ en ‘Five-Pointed Star’ het publiek alsnog redelijk te overtuigen, ondanks dat de zanger een half uur lang heeft lopen smeken om “Satanic horns in the air”.

As I Lay Dying past niet helemaal in het straatje van Amon Amarth en Septic Flesh. De band heeft gelukkig een paar honderd eigen fans voor zich staan en racet in een kleine drie kwartier professioneel door een best-of van hun oeuvre heen, aan het nieuwe album wordt weinig aandacht besteed. De band maakt “Christelijke metalcore”, maar de muziek lijkt meer op thrash metal dan op de hardcore bands als Hatebreed. Ondanks dat een flink deel van het publiek voor de twee andere bands komt krijgt de band een positieve reactie vanuit het publiek. Hopelijk komt de band terug voor een eigen tournee, dan kunnen ze wat meer werk laten horen.

Dat de meeste mensen voor Amon Amarth zijn gekomen is vanaf het begin duidelijk. Van voor- tot achteraan gaan de handen omhoog en de hoofden op en neer voor het Zweedse vijftal. De band speelt een set van anderhalf uur waarbij ze voornamelijk werk van de laatste drie albums spelen. Het podium is vanavond te klein voor het viking-schip dat midden op het podium staat bij grotere shows van de band, maar dat maakt dit optreden er niet minder om.

De grootste deathmetal-band van dit moment heeft in de loop der jaren een solide melodisch goed weten te ontwikkelen, met aanstekelijke riffs en catchy refreins, je zou het ‘pop’ invloeden kunnen noemen. Er zijn weinig deathmetal-bands met meezingers zoals Amon Amarth ze heeft waarmee de band al een tijd meer publiek trekt dan de klassiekers als Morbid Angel en Cannibal Corpse. Nummers als “Runes To My Memory”, “Death In Fire” en uiteraard “The Pursuit Of Vikings” kom en voorbij. De band heeft aan anderhalf uur echter niet genoeg, aangezien enkele klassiekers als “Victorious March”, “Valkyries Ride” en “The Fate Of Norns” ontbraken.

Wanneer rond 11 uur de band door de setlist heen is barst het applaus los in de zaal. Nederland heeft nog lang niet genoeg van Amon Amarth en we kunnen alleen hopen dat de band komend jaar wat festivals in Nederland of omstreken aan doet.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

As I Lay Dying foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar As I Lay Dying foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar As I Lay Dying foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar As I Lay Dying foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar Amon Amarth foto Amon Amarth / As I Lay Dying - 26/10 - Effenaar

SKUNK ANANSIE - 26/6 - ZIGGO DOMEZondagavond 26 juni kregen een kleine 250 mensen een prive optreden van Skunk...

STREAM OF PASSION - 1/7 - EFFENAAR Fotoverslag van Stream of Passion / Nemesea in Effenaar, Eindhoven.