VERSLAG: Disturbed - 30/6 - 013

Disturbed - 30/6 - 013

Welke rock en metal liefhebber kent ze niet? Disturbed is weer in Nederland. Tussen een waslijst aan festivalshows – waaronder Graspop Metal Meeting net over de grens - staat een clubshow gepland in de Tilburgse 013. De Amerikanen zijn hier in Nederland erg bekend en kaarten voor de show zijn dan ook ruim van tevoren uitverkocht.

De zaal in Tilburg mocht zelf een support band uitzoeken en vond deze in My Favorite Scar. Deze band heeft begin dit jaar haar debuut album uitgebracht met enkele succesvolle shows in Mezz en Bibelot. Een grote zaal als 013 is echter nieuw voor de mannen. Velen zullen drummer Stephen van Haestregt herkennen, die al jaren geleden doorbrak met zijn andere band Within Temptation.

De nieuwe band speelt vanavond een ruim half uur voor de aanwezige Disturbed fans en brengt sterke nummers als ‘Waste’ een ‘Kingsize’ ten gehore voor het publiek in Tilburg. De zanger moedigt het publiek regelmatig aan en er wordt dan ook redelijk meegeklapt wanneer hij hier om vraagt. Echt overtuigen doet de band vanavond echter niet en wanneer de band het podium verlaat om ruimte te maken voor hun Amerikaanse superieuren wordt het plots een stuk drukker vooraan in de zaal.

Vanaf opener ‘Give It To Me’ lijkt zanger David het Tilburgse publiek volledig in de hand te hebben. 013 krijgt vanavond een ‘best of’ show te zien van Disturbed, waarbij de nadruk is gelegd op werk van het laatste album. Een minpunt in de set is de slappe drumsolo tussendoor. Wanneer halverwege de set een cover wordt ingezet gebeurt datgene wat menig rocker doet verbazen: een afgeladen zaal metalliefhebbers in volle borst meezingend met ‘Land Of Confusion’ van Phil Collins.

Ondanks dat de hitte in de zaal al vanaf het begin van de avond bijna niet te verdragen is, weet Disturbed het publiek bijna anderhalf uur lang compleet uit zijn dak te laten gaan. Het geluid van de band is niet optimaal, zo is de basgitarist vooral in het begin van de avond maar nauwelijks te horen. Voor de toegift roept het publiek in Tilburg massaal om ‘bier en tieten’. Lachend loopt zanger David terug het podium op en verklaart hij de betekenis niet te weten, maar dat hij wel alle respect heeft voor het geweldige publiek. De band sluit af met de hit van het eerste huur ‘Down With The Sickness’.

Al met al een prima avond met een redelijke opwarmer in My Favorite Scar en een zeer overtuigend Disturbed. De 2200 man in de zaal zijn zeker niet teleurgesteld.

ABOUT A PLANE CRASH - 9/7 - PANAMAEen stevige avond in de Amsterdamse Panama met About A Plane Crash, As...

SOCIAL DISTORTION - 6/7 - MELKWEG Social Distortion is een punkband die al heel wat jaartjes meegaat en bekend...