RECENSIE: Guy Davis - Juba Dance

Cover Guy Davis - Juba Dance
recensie cijfer 2013-05-18 De bluesartiest Guy Davis behoeft eigenlijk geen introductie meer. De zanger sluit met zijn rustige blues aan bij namen als Eric Bibb en Keb Mo. Subtiel jengelt hij op zijn gitaar en begeleidt dat met voetstampen en mondharmonica. Net zoals Eric Bibb en Keb Mo is Guy Davis gezegend met het talent om verhalen op een boeiende manier te kunnen bezingen. Voor zijn nieuwste album Juba Dance heeft de zanger de handen ineen geslagen met Fabrizio Poggi. Poggi is een mondharmonicaspeler die reeds het podium deelde met artiesten als Little Feat en Flaco Jimenez. Poggi ondersteunt Davis als tweede man op zeven van de dertien nummers.

Een andere grandioze gastbijdrage is weggelegd voor The Blind Boys Of Alabama. Het gospelkoor zingt een heerlijke cover van gospelnummer ‘See That My Grave Is Kept Clean’. De mannen begeleiden Guy Davis subliem en met de mondharmonicasolo komt alles samen. Als je dan leest dat het nummer ook door Davis gespeeld werd op de begrafenis van zijn vader, wordt het lied alleen maar sterker.

Davis weet in zijn eenvoud ook ontzettende swingende nummers te maken. ‘Dance Juba Dance’ is een swingende boogiewoogie. Het volgende moment weet hij samen met Poggi op ‘Black Coffee’ een John Lee Hooker-imitatie weg te geven. ‘Love Looks Good On You’ mag dan tekstueel wat zoetsappig zijn, de verhalende manier van zingen zorgt er ook hier voor dat je gefascineerd blijft luisteren.

Met Juba Dance maakt Guy Davis wederom een heerlijke traditionele blues plaat. De combinatie van gestamp op de vloer, mondharmonica en gitaar staat garant voor een aantal heerlijke minuten luistervoer. Met een mengeling van zelfgeschreven nummers en covers van vergeten bluesartiesten maakt Guy Davis voorbije tijden weer actueel. Een plaat die de komende zomer nog vaak in de speler gelegd zal worden!
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Guy Davis Label:Dixiefrog
Cover Danny Bryant - Hurricane

Danny Bryant - Hurricane Danny Bryant geldt al jaren als een enorm talent in de blues scene in...