RECENSIE: The War On Drugs - Slave Ambient

recensie cijfer 2011-10-16 Nadat Kurt Vile eerder dit jaar het album Smoke Ring For My Halo uitbracht, komen zijn oude bandmaten van The War On Drugs nu met Slave Ambient. Sinds de debuutplaat Wagonwheel Blues heeft de band verschillende bezettingswijzigingen ondergaan. Oudgedienden Adam Granduciel en Dave Hartley worden nu bijgestaan door Steven Urgo en Robbie Bennett. Dit viertal heeft met Slave Ambient een haast bedwelmende indierockplaat gemaakt, waarop traditionele Amerikaanse invloeden hand in hand gaan met meer psychedelische geluiden.

Slave Ambient begint tamelijk relaxt met ‘Best Night’, dat een grappige valse start kent en verder gewoon een ontzettend goed liedje is. Ook ‘Bothers’ is rustig en ‘I Was There’ zou je zelfs lijzig kunnen noemen.

In ‘Your Love Is Calling My Name’ gaat het tempo een beetje omhoog. Deze lange, repetitieve song lijkt na zo’n drie minuten even te ontsporen, maar blijft uiteindelijk redelijk binnen de lijntjes. Wel is vooral het eind lekker volgepropt met allerlei keyboardlijnen. ‘The Animator’ is een ambient intermezzo en vormt een mooie brug tussen ‘Your Love Is Calling My Name’ en het zeer sterke ‘Come To The City’. Deze laatste song is wat intenser, vooral door de wat fellere zang en doordat er net wat harder op het drumstel gemept wordt.

Na ‘Come To The City’ volgt, na een kort bruggetje, ‘It’s Your Destiny’. Deze song wordt opnieuw gevolgd door een instrumentale track en daarna is het tijd voor ‘Baby Missiles’. Deze track is uptempo en behoorlijk meeslepend, vooral door de stuwende drums. Het instrumentale ‘Original Slave’ is eveneens behoorlijk meeslepend en bovendien lekker noisy. Afsluiter ‘Blackwater’ tenslotte, is misschien de beste track op Slave Ambient. Het nummer is redelijk rustig, maar heeft wel een vrij gedreven eind.

Slave Ambient bevat een aantal erg goede liedjes, maar de grote kracht van het album is dat het zoveel méér is dan een verzameling liedjes. De opbouw van het album is erg goed doordacht en de instrumentale tracks tussen de ‘liedjes’ zorgen ervoor dat alles erg mooi in elkaar overloopt. Slave Ambient is hiermee een uitstekend voorbeeld van een album waarbij het totaal meer is dan de som der delen. Jaarlijstjesmateriaal!
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:The War On Drugs Label:Secretly Canadian
Zola Jesus – Conatus

Zola Jesus - ConatusMet haar uiterst indringende, opera geschoolde stem als voornaamste wapen,...