RECENSIE: Houses - Clean Life

Houses - Clean Life
recensie cijfer 2011-09-20 Wanneer je een opleiding aan het conservatorium doet, ligt het voor de hand dat je zonder al te veel moeite in een succesvolle band terecht komt. Niets is echter minder waar, want hoewel de studenten in vele bandjes ervaring opdoen, blijft er uiteindelijk niet veel over van deze bandjes. Toch zou het in het geval van het Amsterdamse Houses wel eens anders uit kunnen pakken.

Net als andere conservatoriumstudenten spelen toetsenist Jeroen Roelofsen, bassist Gijs Loots, drummer Tobias Ponsioen, gitarist en zanger Manuel van den berg en de Zwitserse zangeres en gitariste Ella van der Woude allen in een veelvoud van bandjes, maar nergens is de klik zo goed als bij hun samenkomst. In 2009 beginnen ze met de opname van de EP End Of Story, die in 2010 wordt uitgebracht. De reacties zijn louter positief en twee van de vijf tracks worden opgepikt door 3FM, KinkFM en 3voor12. Met de songs die onder de noemer alternatieve indiepop vallen, maar dan wel de Noord-Amerikaanse variant, met bekende namen als Broken Social Scene en Death Cab For Cutie, raakt de band in een stroomversnelling. Voorprogramma`s van Bettie Serveert en Selah Sue volgen en bij Dazzled Kid mag Houses zich als vaste support act presenteren. Een optreden bij DWDD blijft dan ook niet uit, net als een volwaardige debuutplaat.

19 september komt Houses met Clean Life, een album dat in drie weken tijd werd opgenomen. Dit keer niet in Zwitserland, zoals de EP, maar in de Basement Studio in Den Haag.

Clean Life gaat verder waar End Of Story eindigde; met afwisselend harde en minder harde indiepop. De sterke radiohits ‘Suicide’ en ‘Stay With Me’ komen wederom voorbij, maar verder staat er nieuw materiaal op het album. De kracht van Clean Life is de wisselwerking tussen kleine ingetogen songs als ‘Black Clothes’ en ‘My Life’ en stevigere songs als ‘Thousands Of Suns’ en ‘Suicide’. De stem van Van der Woude leent zich uitstekend voor deze afwisseling. Haar stem is het ene moment zacht en puur en het andere moment krachtig en scherp. Het is echter geen garantie voor uitsluitend sterke songs. Bij het duet ‘Red Tears’ (met Van den Berg) bijvoorbeeld, is de spanningsboog te langgerekt en blijft een echte climax uit. En ook de zang van Van der Woude klinkt niet altijd even prettig.

Clean Life is een meer dan degelijk debuut. Hoewel het album niet over de gehele breedte even sterk is, zijn met name ‘Suicide’, ‘Stay With Me’, ‘Thousands Of Suns’ en ‘Remember’ van een veelbelovend kaliber. Kortom, we gaan waarschijnlijk nog wel meer horen van deze Nederlandse band met een Internationaal geluid.

Eerdere recensies van Houses:
- 17-09-2010: End of Story.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Houses Label:Pias