RECENSIE: Divine Heresy - Bleed the Fifth!

Divine Heresy - Bleed the Fifth
recensie cijfer 2007-10-09 Wanneer een band de naam Divine Heresy (Goddelijke Gelovers) draagt, wanneer een band drummer Tim Yeung heeft (snelste drummer ter wereld – 872 dubbele-bass aanslagen per minuut), wanneer een band Dino Cazares (nadat hij uit Fear Factory ging zakte de hele band in elkaar) heeft als gitarist, wanneer de bassist van herriemakers Nile is gevraagd om mee te touren (op de plaat doet Cazares het zelf), wanneer het album de naam Bleed The Fifth! heet en onder Roadrunner Records uitkomt, dan weten we toch eigenlijk al genoeg; tien nummers keiharde metal met geen minuut over om op adem te komen.

Voor het grote publiek zal zanger Tommy (Cummings) Vext een nieuw gezicht zijn, dit terwijl hij eerder de microfoon vasthield in onder andere Gerritsen Beach en Brooklyn. In deze nieuwe band horen we hem grunten, schreeuwen, normaal zingen en hoge uithalen geven. De perfecte zanger met een uniek stemgeluid voor deze veertig minuten muziek.

Hoewel het een hard debuutalbum mag zijn verveelt het door de afwisselingen in de zang, gitaar en drum geen minuut en heeft elk nummer zijn eigen kracht. Naast de single ‘Failed Creation’ is eigenlijk elk nummer een meesterwerk te noemen en niks is aan het toeval overgelaten. Ook aan de productie is niks op te merken, dit gedaan door Lucas Banker en Logan Mader (ex-Machine Head, ex-Soulfly) wat zorgt voor een geweldig deathcore geluid.

Liefhebbers van het oude Fear Factory en Machine Head zullen alleen al kwijlen bij de biografie van de band en worden zeker niet teleurgesteld wanneer je naar de muziek zelf luistert. Het album wordt door veel media omschreven als hét metal album van 2007 en wordt zelfs “het beste album wat Fear Factory nooit gemaakt heeft” genoemd. Uitspraken die allen zeer gewaagd zijn, maar waar velen het mee eens zullen zijn.
Recensent:Marcel Kamphuis Artiest:Divine Heresy Label:Roadrunner Records
Radiohead - In Rainbows

Radiohead - In Rainbows Radiohead is altijd al een eigenzinnige band geweest. Zo volgde de band de...