VERSLAG: The Madd - 17/10 - Effenaar

The Madd - 17/10 - Effenaar

Het begon twee jaar geleden eigenlijk als een grap maar uiteindelijk staan ze vandaag in de Effenaar. Met hun album Ongeneeslijk Beat maken ze aanstekelijke beatmuziek. In eerste instantie doet het vermoeden dat we hier te maken hebben met een Brits bandje van de jaren ‘60. Maar niet alles is zoals het klinkt, we hebben te maken met een band van eigen bodem, vier jongens uit Rotterdam en vandaag dus in Eindhoven.

Op het podium zien we in grote letters The Madd omlijnt met lampjes. Zanger/gitarist Dave is met zijn Beatles kapsel en stropdas een opmerkelijke vertoning. Het lijkt alsof we staan te kijken naar een tv uitzending uit de jaren ‘60 (in kleur). Als de zanger tussen de nummers door een praatje maakt, verraad zijn accent dat ze uit Rotterdam komen. En met zijn typisch stem geluid, zou je haast geloven dat hij voorheen op de kermis heeft gewerkt; “ Alles goed hierrrr? ”, “ Hebben jullie het naar je zinnnn? ” Het aanwezige publiek reageert volmondig met “ja”. De opkomst is niet groot maar daar laten de energieke Rotterdammers zich niet van wijs brengen. We krijgen een hele lading vrolijke, vlotte en frisse sixties gitaar pop te horen. Het is erg moeilijk stil staan bij deze beat muziek zeker bij de nummers ‘I saw Abba’ en ‘Going All The Way’. Misschien een teleurstelling voor de mensen die het nog niet wisten, maar bijna al hun nummers zijn covers uit de jaren ’60. Mocht je geïnteresseerd zijn in de originele nummers dan moet je maar eens zoeken in Youtube op ‘The Paragons 1966’, ‘The Atlantics 1967’, ‘The Mascots 1965’ of bijvoorbeeld ‘The Squires 1965’.

Halverwege het concert worden we blij verrast door hun hitje met ‘Je Suis Parti’. Het grappige is dat dit nummer al eerder is uitgebracht maar sinds ze het vertaald hebben in het Frans is het wonderbaarlijk wel een hit geworden. We krijgen verder ook enkele nieuwe zelfgeschreven nummers te horen en die klinken erg lekker. Hopelijk krijgen we in de toekomst er nog meer van te horen. Bij het laatste nummer vraag Dave of we allemaal op het podium komen staan: ‘ Dat is leuk joh, lachu, kom op nouw, kom nouw, kom nouw!! ’ Verlegen stroomt het podium vol en eindigt ook dit feestje alweer. Als laatste een gouden tip voor alle die ’s ochtends verplicht aan de koffie moeten, laat de koffie eens staan, zet het volume op 10 en zet hun plaat op! Let’s go (to) Madd !

AIMEE MANN - 20/10 - MELKWEGWie de muziek van de Amerikaanse Aimee Mann kent, zal desgevraagd...

KATIE MELUA - 18/10 - HEINEKEN MUSIC HALL Agelopen zaterdag stond de zangeres Katie Melua in de Heineken Music Hall...