VERSLAG: Finntroll - 20/9 - Melkweg

Finntroll - 20/09/08 - Melkweg

De Finse folkmetalband Finntroll is een typisch geval van een band die ieder jaar wel minstens een keer te bewonderen is in ons land. Vanavond betreft het echter een ander scenario. Finntroll maakt vandaag namelijk opnames voor de eerste dvd die de band gaat uitbrengen. De Amsterdamse Melkweg is de gelukkige zaal waar dit plaats zal vinden. Voor elke liefhebber van metal rede genoeg dus om naar de Melkweg te komen.

De mannen van Finntroll worden gezien als de “godfathers” van de folkmetal. Het is, naast het feit dat ze de eerste band zijn geweest die het genre bij het “grotere publiek” op de kaart heeft gezet, ook een band met een hele aparte sound ten opzichte van andere folkmetalbands. Finntroll combineert heavy metal met humppa. Afgezien van de vrolijke melodielijnen voegt deze band daarmee ritmisch een totaal andere dimensie toe aan de muziek. Iets waar het publiek vanavond weer uitbundig op zal reageren.

Er zal deze keer geen voorprogramma zijn voor Finntroll. Alle aandacht wordt gevestigd op de opnames. Op veel plaatsen zijn camera's opgesteld en het oogt allemaal erg professioneel. Het wachten is nu op de band. Er wordt erg veel van ze verwacht vanavond. De band weet zelf natuurlijk ook dat het zijn uiterste best zal moeten doen voor deze show. Gelukkig komen ze er erg goed vanaf.

Zoals altijd klinkt er een sfeervolle intro door de geluidsinstallatie voordat de band opkomt. Het publiek reageert direct uitbundig. De aanwezigen in de zaal weten uiteraard ook dat ze alles uit de kast moeten halen om hun aanwezigheid te laten merken. Het moment dat de band opkomt geeft het publiek een extra kick. Wanneer het intro is afgelopen zet de band het openingsnummer van de avond in. 'Kitteldags' is het eerste nummer van de avond. Het nummer opzich is erg sterk, maar als opener niet bepaald. Het feit dat het geluid in het begin ook niet goed is afgesteld maakt dat er niet beter op. Gelukkig wordt dit gaandeweg gecorrigeerd en wordt het publiek gedurende het nummer langzaam wakker geschud.

We kunnen in de loop van de show eigenlijk meteen al concluderen dat dit een van de betere shows is die deze band neer heeft gezet in Nederland. De bandleden luisteren goed naar elkaar, waardoor er een ontzettend strak optreden wordt verzorgd. Ook in technisch opzicht staat het als een huis bij de band. Als extra toevoeging voor de opnames heeft Finnntroll vanavond ook gezorgd voor twee toetsenisten, waardoor de folk-elementen veel beter uit de verf komen.

Er worden nummers gespeeld van ieder album. Dat kan ook haast niet anders bij een set van een uur en drie kwartier(!). Van de laatste cd wordt flink los gegaan op onder andere 'Ormhäxan' en vooral 'En mäktig här' is een waar hoogtepuntje. Ook oude bekenden als 'Jaktens Tid' en 'Trollhammaren' blijven natuurlijk niet uit. Zelfs van de eerste demo die de band uit heeft gebracht wordt het nummer Rivfader gespeeld. Finntroll heeft ervoor gezorgd dat niemand met een teleurgesteld gevoel naar huis is gegaan, met betrekking tot de setlist.

Zoals gezegd geeft Finntroll vanavond echt een overtuigende show weg. Er zal met smart worden uitgekeken naar de release van de dvd. De band heeft vanavond werkelijk alles uit de kast getrokken om een zo overtuigend mogelijke show neer te zetten. Vooral met de tweede toetsenist op het podium heeft Finntroll zijn live-performance echt naar een nieuw niveau getild. Verder is de band erg goed bij zichzelf gebleven door niet te veel fratsen uit te halen. Begin 2009 zal de dvd uitkomen en zal zeker de moeite waard zijn om aan te schaffen.

THE WOMBATS - 21/9 - EFFENAARAfgelopen zondag stonden de drie jongens van The Wombats in de Effenaar....

JASON MRAZ - 22/9 - HEINEKEN MUSIC HALL De heer Mraz kon 't zelf ook niet geloven, maar hij had vanavond toch echt de...