VERSLAG: Massive Attack - 3/7 - Westerpark

Podiuminfo was aanwezig bij Massive Attack in Westergasfabriek voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

Massive Attack - 3/7 - Westerpark

De dansliefhebber heeft een drukke week; 5 days Off, Sensation en vandaag Massive Attack met als support Goldfrapp. Het is te begrijpen dat financieel niet alles op te brengen is, veel besluiten vandaag dan ook een plekje buiten het Westerpark op te zoeken. Dit met een kleedje of zelfs met wat klapstoeltjes. Het blijkt zelfs dat er buiten het terrein meer mensen zijn te vinden dan binnen,is de populariteit van de twintigjarige groep een beetje over?

Terwijl de bezoekers langzaam binnenstromen staan zangeres Alison Goldfrapp en toetsenist Will Gregory alvast op het podium. Omdat ze het live niet als duo kunnen realiseren zijn er vijf extra personen te vinden op het podium. Allen zijn vanavond gehuld in het wit, dit behalve de 42-jarige zangeres. Zoals gewend vinden we haar in een extreem kort (roze) jurkje dansend over het podium. Het Engelse tweetal is vanavond in onze hoofdstad om hun Seventh Tree bekend te maken aan het publiek. Dit met veel inspanning; de Engelsen gaan helemaal op in de muziek, net als een aantal liefhebbers in het park. Officieel is de negenjarige groep niet mee met de headliner, maar de organisatie heeft er goed aan gedaan dit als voorprogramma te boeken – de stemming zit er al lekker in.

Na een uur voorprogramma en een klein uurtje ombouwen, betreden muzikanten Robert Del Naja en Daddy G de planken. De twee doen het op de albums samen met grote artiesten, maar helaas zijn Tricky, Madonna, David Bowie en Sinead O'Connor niet mee in de tourbus. Minder bekende zangers en zangeressen worden opgetrommeld en netjes afgewisseld in de set van Massive Attack. Doordat elke stem verschillend klinkt blijft elk nummer spannend, gelukkig weten alle gasten te overtuigen.

Twee jaar geleden verscheen de plaat Collected in de schappen en rond deze is het duo momenteel (nog steeds) op tour. Wat we voorgeschoteld krijgen is dan ook een nette best-of show, met de grote klappers ruim verspreid in de speeltijd. Zo is de grote hit ‘Teardrop’ opvallend genoeg al in het begin te vinden – gezongen en gespeeld door het nieuwste aanwist van de Massive Attack-familie.

De gevoelige nummers mengen zich met de harde en ook de lichtshow past zich erop aan. Soms resulteert het zelfs tot kippenvel, wat echter ook door de kou kan komen; het koelt erg snel af in het Westerpark, wanneer de zon eenmaal onder is. De act is tot eind augustus druk op tour in Europa als headliner op grote dans- en rockfestivals, maar ook eigen concerten. Wat blijkt; Massive Attack is ondanks hun leeftijd nog altijd één van de leidinggevende bands in het genre!

FOTOGRAFIE:

Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark Massive Attack foto Massive Attack - 3/7 - Westerpark

NELLY FURTADO - 4/7 - WESTERPARKNelly Furtado is hotter dan hot op dit moment. Met medewerking van onder meer...

R.E.M. - 2/7 - WESTERPARK R.E.M. staat na drie jaar afwezigheid weer op het podium in Nederland. In de...