VERSLAG: Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Le Peuple de l'Herbe in De Helling voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

VERSLAG: Steven van Beek

Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli

Vaak gelden concerten als een soort opstart voor een uitgaansavond. Eerst concertje pakken, na afloop even afwachten of de huis-DJ nog wat aantrekkelijks in petto heeft en afhankelijk daarvan blijf je hangen in de desbetreffende zaal of vervolg je je avond naar een ander café of discotheek. Met name in het clubcircuit gelden deze regels, in de grotere zalen is er geen huis-DJ en wordt je meestal vriendelijk verzocht de zaal zo spoedig mogelijk te verlaten. Een concert kan echter ook de uitgaansavond zijn. Het Franse Le Peuple de l’Herbe stond in ieder geval om 12 uur ’s nachts geprogrammeerd in De Helling te Utrecht en de muziek die dit collectief speelt (drum ’n bass, hiphop, dub, etc) komt zeer zeker overeen met het tijdstip. Resultaat: Een uitverkochte Helling die een gezonde behoefte had aan een feestje.

Le Peuple de l’Herbe bracht eerder dit jaar Radio Blood Money uit. Een cd die iets meer de drum ’n bass-weg ingeslagen is, in vergelijking met z’n voorgangers. De karakteristieke trompet (N’Zeng) is uiteraard nog volop aanwezig en er wordt nog meer gebruik gemaakt van rapper JC001, maar muzikaal is het allemaal wat dansbaarder en harder geworden. En alhoewel het niet direct vanaf het begin helemaal ‘los’ gaat, weet Le Peuple de l’Herbe (vertaling: De Kruidenmensen) al wel direct de toon te zetten. Alleen in het midden van de set is er even tijd voor wat rustigere beats, maar over het algemeen is het een drum ’n bass-avond. Toch hebben de heren een verhaal, zoals in ‘Plastic People’, waarin JC001 zich afzet tegen de consumptiemaatschappij. Zijn zware robotstem is van absoluut toegevoegde waarde in deze muziek en momenteel doen ze er ook nog een boodschap in. Live is het tekstueel echter totaal niet te verstaan en gaat het puur om de klank van de stem.

Kun je spreken van klassiekers bij Le Peuple de l’Herbe? If so, dan horen nummers als ‘Herbman Skank’ (met de fenomenale beat en trompet), ‘Mission’ (met een fantastische JC001) en ‘PH Theme’ (met N’Zeng, die óók rapt) daar minimaal bij. De band heeft in ieder geval ruim voldoende materiaal om uit vele vaatjes te tappen en dus ook zo’n nachtconcert de juiste invulling te geven. Bij een nachtconcert stoort het ook niet dat Le Peuple nóóit contact maakt en zal maken het met publiek. Ze doen hun kunstje, proberen er een feest van te maken, proberen het publiek aan het dansen te krijgen, maar daadwerkelijk contact is er eigenlijk niet bij. Het nadeel kan wellicht zijn dat er dan een soort afstand ontstaat, een afstand die de band bij eerdere optredens in Nederland moeilijk kon verkleinen, maar waar deze avond in De Helling geen sprake van was.

Vreemd is wel het Calimero-gevoel dat Le Peuple de l’Herbe altijd in me oproept. Juist omdat ze Frans zijn (en dus niet Engels, Amerikaans, Nederlands of Vlaams) gun je ze meer succes en aandacht. En hoogstwaarschijnlijk had Le Peuple de l’Herbe ook Tivoli aan de Oude Gracht wel uitverkocht. Eigenlijk verdient de band ook wel zalen van die omvang, maar aan de andere kant zorgde de geringe grootte van De Helling er juist voor dat dit concert sfeervol en dansbaar was van begin tot eind. Resumerend: Le Peuple de l’Herbe middernacht in De Helling, dat noemen we ingrediënten van een prima uitgaansavond.

FOTOGRAFIE:

Le Peuple de l'Herbe foto Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli Le Peuple de l'Herbe foto Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli Le Peuple de l'Herbe foto Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli Le Peuple de l'Herbe foto Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli Le Peuple de l'Herbe foto Le Peuple de l'Herbe - 16/11 - Tivoli

CHUCK BERRY - 18/11 - 013De legendarische rock 'n roll artiest Chuck Berry stond in een afgeladen 013....

COCOROSIE - 16/11 - OFF CORSO De engelengeluiden van Cocorosie waren op 16 November te horen in Off Corso....