VERSLAG: Deine Lakaien - 4/10 - 013

Podiuminfo was aanwezig bij Deine Lakaien in 013 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

Deine Lakaien - 4/10 - 013

Twee maanden geleden stond de hoofdact van vanavond nog als één van de hoofdacts op het Duitse M’era Luna festival en vandaag gaan ze een klein stukje de grens over speciaal voor de Nederlandse fans. In de 013 te Tilburg zitten echter maar een handjevol liefhebbers in verwachting aan de tafeltjes bij te praten. Slechts driehonderdvijftig kaartjes heeft de zaal kunnen verkopen, dit terwijl de band tot de top van de avant-garde gothic behoort.

Helaas heeft het Duiste Lola Angst afgezegd voor vanavond en is ons eigen Nederlandse Misery als vervangend voorprogramma gekozen; een slechte keuze. Het publiek zit duidelijk niet te wachten op de industrial die de band brengt, welke overigens eerder trance had kunnen heten. Slechts een handje vol mensen is vrolijk aan het dansen, tussen de opgestelde stoelen waarop de meerderheid afwachtende en verveeld bijpraten. Het optreden zelf is zeker niet slecht, de act is gewoon verkeerd gekozen en heeft niet veel entertainment waarde. Miserey zal ongetwijfeld op een feest niet misstaan en voor een leuke afwisseling zorgen tussen de dj’s door, maar als voorprogramma voor de Duitse darkwave band krijgen ze het publiek niet warm.

Direct na een grote tour met ‘Die Neue Philharmonie Frankfurt’ komt Deine Lakaien alweer met een best-off tour ter eren van hun twintigjarig bestaan. Tijdens dit spektakel komen ze ook eenmalig de grens over om in Tilburg te spelen. Hoewel te merken is dat de band lichtelijk teleurgesteld is door de lage opkomst komt de liveband, die deze tour weer uit vijf leden bestaat, in stijl het podium op. Dit met zanger Alexander Veljanov in het middelpunt van de belangstelling, wat niet zo gek is met zijn imponerende kapsel. Af en toe veroveren de goede muzikanten om hem heen de spotlight, vooral de strijkers die zwoel om elkaar heen bewegen tijdens solo’s. Maar het optreden draait toch echt voornamelijk om Veljanov.

De sfeer in de zaal is erg intiem, maar in het begin ook een beetje onwennig. Toch zit het er vanaf het eerste nummer al goed in. Tijdens de set komen liedjes vanuit hun hele carrière voorbij, waaronder natuurlijk ook de publiekslieverdjes als 'Over and Done', 'Mindmachine' and 'Where you are'. Halverwege het nummer 'Mindmachine' verdwijnt Veljanov achter het keyboard waardoor je een verrassend einde verwacht, helaas blijft dit uit. Hierdoor ontstaat er een beetje onduidelijkheid in de zaal. Gelukkig maakt hij dit goed door meteen met 'Vivre' door te gaan. Even lijkt het alsof hij vroegtijdig wil stoppen met het optreden doordat een fan niet mee wilt zingen wanneer hij de microfoon voor zich krijgt. Daarna werken tevens zijn oortjes niet meer, maar gelukkig spelen ze door en maken ze er een mooi en intiem concert van.

Het hele concert is een prachtige combinatie van melancholieke klassieke stukken met de diepe donkere stem van de zanger. Dit afgewisseld met elektronische effecten waarmee ze een dromerige show neerzetten die bij de fans goed ontvangen wordt. Vanavond was een unieke kans om een band als Deine Lakaien op zo’n intieme manier te zien. In Duitsland is deze kans al jaren vergrepen.

FOTOGRAFIE:

Deine Lakaien foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Deine Lakaien foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Deine Lakaien foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Deine Lakaien foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Deine Lakaien foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Misery foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Misery foto Deine Lakaien - 4/10 - 013 Misery foto Deine Lakaien - 4/10 - 013

FUNERAL FOR A FRIEND - 7/10 - MELKWEGFuneral for a Friend kwam met hun meest recente album op nummer 4 binnen in...

TOKIO HOTEL - 8/10 - HEINEKEN MUSIC HALL Tokio Hotel speelde maandag in de Heineken Music Hall, en dit bleef niet...