VERSLAG: Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Tokio Hotel in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

VERSLAG: Kenneth Steffers

Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall

Op maandag 8 oktober zouden vier jonge telgen het podium betreden in een snel uitverkochte Heineken Music Hall. Echter was het hele circus, de hype rondom de band, al sinds vrijdag 5 oktober te volgen. Enkele tientallen doorgewinterde 'tienerrockers' hadden zich toen al rondom de popzaal verzameld. Alles voor de eerste rij natuurlijk!

We hebben het hier natuurlijk over Tokio Hotel; Duitse pop/rock met een catchy sausje. Overeenkomsten met de immens populaire boybands midden jaren '90 blijven in dit geval ook niet uit. Zanger Bill Kaulitz valt bij veel dames in de smaak vanwege zijn vrouwelijke uiterlijk en gedrag. Zijn tweelingbroer - en tevens gitarist - Tom valt in de smaak bij hip-hop en 'urban girlieland'. Georg Listing is de bassist van de band en is meer weggelegd voor de iets stoerdere meid. Drummer Gustav Schäfer valt het liefst zo min mogelijk op. Geen prater maar een doener.

Met de bekende bovenstaande feiten waant ondergetekende zich begin maandagavond richting Amsterdam Zuid-Oost. Eenmaal op Amsterdams grond is het al snel duidelijk dat Tokio Hotel heel wat levens beïnvloed qua uiterlijk, muziek en teksten. Enkele moeders zijn zelfs net zo zenuwachtig als hun dochters en weten dan ook zeker dat het alleen maar om de muziek draait. 'De media belicht de dingen verkeerd, Tokio Hotel is wel degelijk pure muziek''. Andere geven toe gelukkig getrouwd te zijn, maar Bill wel een 'cutie' te vinden. 'Tom is natuurlijk gewoon een top gitarist'.

Een voorprogramma is er niet, dus krijgen de aanwezige fans hetgeen dat ze willen. Dat is namelijk geen voorprogramma, dat is Tokio Hotel. Niet wachten maar rocken! Om klokslag 19:30 betreed de band onder luid gegil het podium. Tijdens de eerste drie nummers roept Bill al twee keer fanatiek; 'Hallo Heineken stage'. Staat alle Heineken dan backstage? De biertaps zijn namelijk afgesloten en vanavond taboe. Volgens een baliemedewerker dragen jonge meiden tegenwoordig veel make-up en zien er daardoor ouder uit. Ook de band zelf is 'gegen Drogen', dus geen bier maar cola of een energieboost. Dit tot grote spijt van veel vaders die hadden gehoopt op een koude pint, maar toch moeiteloos kiezen voor een jointje, dat is namelijk wel toegestaan.

Tokio Hotel speelt een strakke maar voorspelbare set. Met het geluid van de gitaar, bas en drums zit het meer dan goed. Het is dan ook duidelijk dat de band ook live een goede sound neer kan zetten. Dat de stem van zanger Bill niet bij de zware sound past, daar zijn de meningen over verdeelt. Maar ook de frontman doet fanatiek mee en zingt op een paar onzuiverheden na zelfs verrassend goed. Met een grote smile op zijn gezicht spreekt hij de fans veel toe tussen de nummers door. Helaas in het Duits en met zwaar accent, waarbij je je af moet vragen of de fans dit wel verstaan. Veel maakt het niet uit, het word allemaal geslikt als zoete koek.

Om ook internationaal voet aan bodem te krijgen zijn veel nummers van Tokio Hotel vertaald in het Engels. Vanavond krijgen we dan ook een mix van Duits- en Engelstalige teksten. Sommige songs zijn zelfs tweetalig. Het enige waar de zanger nog rekening mee moet houden, is de zinnen ook in correct Engels uit te spreken. Maar ach, er zijn zoveel bands met een steenkolen Engels accent.

Zo'n twintig minuten voor tijd verlaat de band het podium, om onder oorverdovend gegil na vijf minuten weer terug te keren. Wat we krijgen is een akoestische sessie van twee nummers. Het podium word weer verlaten om daarna nog eens terug te keren met een korte rock-toegift. Stipt om 21:00 gaan de lichten aan en veranderd de uitverkochte zaal in een chaotische renbaan. Aan de gezichten van de fans te zien was dit meer dan een geslaagd optreden. Laten wij het er maar op houden dat de hype ook live onbegrensd is en dat Tokio Hotel soms te snel word afgeschoven. Het klinkt live allemaal best oké namelijk, maar dan wel puur gezien vanuit het oogpunt van de doelgroep.

Belangrijk
Op deze foto's berust auteursrecht, niets van deze fotoreportage mag gekopieerd of geherpubliceert worden zonder toestemming van de auteursrechthebbende. Dit is ter plekke contractueel ondertekend.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall Tokio Hotel foto Tokio Hotel - 8/10 - Heineken Music Hall

DEINE LAKAIEN - 4/10 - 013Met de donkere stem van Alexander Veljanov bespelen Deine Lakaien het publiek...

THE TRAGICALLY HIP - 1/10 - EFFENAAR In de Effenaar speelde The Tragically Hip. Eerder speelde ze dit jaar al twee...