VERSLAG: Nada Surf - 28 juni - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Nada Surf in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

Nada Surf - 28 juni in Patronaat

De alternatieve Amerikaanse gitaarrock Nada Surf valt ergens tussen Weezer, Pavement, Frank Black, Foo Fighters en Fountains Of Wayne te plaatsen. Met zowel up-tempo als rustige en zowel opgewekte als melancholische, puntige en soms noisy songs, heeft dit trio uit New York in tien jaar tijd een bescheiden maar trouwe fanschare weten op te bouwen. De meeste mensen kennen Nada Surf echter alleen van hun hit 'Popular', nu alweer zo’n tien jaar geleden. Jammer eigenlijk, want inmiddels heeft Nada Surf vier goede tot uitstekende albums op hun naam staan die zeker een breder publiek verdienen.

De redelijk gevulde, wat rumoerige, grote zaal van het Patronaat wordt deze avond getrakteerd op een bloemlezing uit de vier Nada Surf albums. Hierbij ligt vooral de nadruk op de twee meest recente albums 'Let Go' (2002) en 'The Weight Is A Gift' (2005). 'The Proximity Effect' (1998) wordt slechts een enkele keer geraadpleegd. Voor een nummer van debuutalbum 'High/Low' (1996) moeten we, afgezien van de hit 'Popular', zelfs wachten tot bij de toegift.

Direct na de veelbelovende up-beat opener 'Hi-Speed Soul' volgt een wel erg ongeïnspireerde vertolking van 'Popular'. Tijdens het zonnige 'What Is Your Secret' en later ook 'Inside Of Love' wordt er door het publiek goedkeurend meegeknikt en meegedeind. Maar tijdens de eerste vijftig minuten passeren er eigenlijk te weinig van deze uitschieters naar boven. Slecht is het zeker niet, maar de gehoopte bezwering blijft uit.

Naar het einde van de set toe maken de heren deze middelmatigheid echter helemaal goed met overtuigende vertolkingen van het bitterzoete 'Always Love' het lekker rockende 'Do It Again', het ingetogen 'Comes A Time' en het stuiterende 'Blankest Year'. Tijdens een van de vijf toegiften, het oude 'Stalemate', zet Nada Surf ook nog even Joy Division’s 'Love Will Tear Us Apart' naar hun hand. De afsluiters, het slepende 'Blonde On Blonde' en het up-tempo 'Hyperspace', maken de soms wat kwakkelende beginfase uiteindelijk helemaal goed.

Na een wat wisselvallig begin toch nog een geslaagd optreden van een zeer sympathieke band. Nada Surf oogt op het podium ontspannen, open en oprecht en dat heeft een aanstekelijke werking op het publiek. Op tal van festivals zullen ze hun opwachting nog maken deze zomer. Liefhebbers van de betere alternatieve gitaarmuziek zullen daar zeker eens een kijkje moeten gaan nemen of anders 'The Weight Is A Gift' aanschaffen.

FOTOGRAFIE:

Rainingrats foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Rainingrats foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Rainingrats foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Rainingrats foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Nada Surf foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Nada Surf foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Nada Surf foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat Nada Surf foto Nada Surf - 28 juni - Patronaat

THE STROKES - 11 JULI - HMHNa de Britpop/new wave mix van de band South en de easy-listening sixties-pop...

WOLFMOTHER - 27 JUNI - MELKWEG Een half jaar geleden had nog vrijwel niemand van Wolfmother gehoord. Vandaag...