VERSLAG: Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli

Podiuminfo was aanwezig bij Franz Ferdinand in Tivoli voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 7 foto's.

Franz Ferdinand - Tivoli

Vorig jaar verkocht Franz Ferdinand moeiteloos de Heineken Music Hall in Amsterdam uit. Ook werden de Schotten plotseling headliners genoemd op grote festivals zoals Lowlands, Pinkpop en Werchter, nadat de band hun tweede album 'You Could Have It So Much Better' uitbracht. De kritieken waren lovend en de band bleek zeker geen eendagsvlieg.

Dat de band twee optredens geeft in Tivoli (Utrecht), is vanuit dat oogpunt verrassend te noemen. Minder verrassend is dan natuurlijk het feit, dat deze twee optredens binnen enkele uren uitverkocht waren.

Tijdens het voorprogramma staat de zaal al behoorlijk vol. Het voorprogramma wordt verzorgd door het Amsterdamse duo Sound of zZz. Frontman van deze band is Björn, die de -onverstaanbare- vocalen en de drums voor z'n rekening neemt. Hij wordt terzijde gestaan door Daan, die het orgel bedient. Het zorgt voor vage, ongestructureerde, maar toch prettig in het gehoor liggende 'organ 'n drums'-nummers, zoals de band ze op hun website noemt.

Het hoofdprogramma start vervolgens rond half 10. De band start met veel nummers van 'You Could Have It So Much Better'. Een logische keuze, omdat de kwalitatief betere nummers op dit album staan. Toch staan de betere 'dans nummers' op het debuutalbum. Desondanks brengen nummers zoals 'The Fallen', 'Do You Want To' en 'Walk Away' llive gespeeld de zaal wel degelijk aan het dansen. D echt populaire songs blijven echter 'Take me Out' en 'Dark of the Matinee'. Live klinken die zelfs nog beter, nog strakker en nog dansbaarder dan op cd.

Hoogtepunt van de avond is het nummer 'Outsiders', waarbij drummer Paul Thomson wordt geassisteerd door nog twee (!) drummers. Dit leidt tot een puik stukje percussie, zonder gitaren. Paul Thomson staat zijn plaats overigens korte tijd af aan een andere drummer, om een kort stukje mee te zingen met zanger Alex Kapranos. Daarbij grijpt hij meteen zijn kans om een stukje te crowdsurfen.

Traditiegetrouw sluit Franz Ferdinand af met het geweldige 'This Fire'. De band laat zien dat ze een zaal als Tivoli niet zien als een stapje terug. Zanger Alex Kapranos memoreert het optreden in de Ekko van twee jaar geleden en zegt Utrecht te zien als één van de steden waar het succesverhaal begon. Het enthousiasme dat Franz Ferdinand uitstraalde tijdens hun eerste optredens op Rock Werchter en Pinkpop is ietwat verbleekt, maar de ervaring is echter toegenomen en dat zorgt ervoor dat de Schotten muzikaal gezien steeds beter worden.

FOTOGRAFIE:

Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli Franz Ferdinand foto Franz Ferdinand - 28 juni - Tivoli

BASEMENT JAXX - 22 JUNI - PARADISOBasement Jaxx is in Nederland als support act van Robbie Williams. Leuk...

TOOL - 27 JUNI - TOOL "Attentie attentie: De recensent van vanavond wil u vragen om tijdens het...