VERSLAG: Brett Dennen - 18/5 - Effenaar

Podiuminfo was aanwezig bij Brett Dennen in Effenaar voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Brett Dennen - 18/5 - Effenaar

In Amerika staat hij in het voorprogramma van zijn vrienden John Mayer en Jason Mraz, maar vanavond treedt hij op in de kleine zaal van de Effenaar. In Nederland is hij nog vrij onbekend, maar in eigen land wordt zijn muziek regelmatig gebruikt in populaire tv-series zoals ‘Grey’s Anatomy’en ‘Ugly Betty’. Het zal daarom waarschijnlijk niet lang duren voordat Brett Dennen ook in ons land grotere zalen zal uitverkopen.

Deze voormalige kampleider ziet er uit als een tiener, maar mag dit jaar alweer 30 kaarsjes uitblazen tijdens zijn verjaardag. Dennen is geen nieuwkomer in de muziekwereld. Deze Amerikaanse singer/songwriter bracht in 2004 zijn debuutalbum Brett Dennen uit waarna in 2006 zijn tweede album So Much More werd uitgebracht. Vorig jaar kwam zijn meest recente en tevens populairste album Hope for the Hopeless uit.

Langzaam wordt de zaal vanavond half gevuld met een vooral jong publiek. Om acht uur betreedt een verlegen ogende blonde jongen het podium op. Het is de Zweedse singer/songwriter Peter von Poehl. Op zijn gitaar speelt hij zijn eigenaardige nummers en probeert tussendoor op een zenuwachtige manier in gebrekkig engels grapjes te maken. Het publiek blijft opvallend stil en het lijkt alsof hij in zijn eigen wereldje is. Wanneer hij aan het publiek vraagt of ze klaar zijn voor Mister Brett Dennen wordt iedereen weer wakker en klinkt er een luid gejuich uit de zaal.

Na een korte pauze komt Dennen het podium op en trekt zijn schoenen uit waarna hij zijn tenen kraakt. Het publiek lacht er om en de avond kan nu echt beginnen. Met zijn rode haar in het model van een Legopoppetje en op blote voeten is hij een aparte verschijning. Wanneer hij begint met het nummer ‘So Far from Me’ laat hij meteen horen wat voor prachtig stemgeluid hij in huis heeft.

Na een paar nummers komt zijn vriend John Solo hem begeleiden op zijn keyboard en gitaar. Samen improviseren ze de hele avond en overleggen ze steeds welk nummer ze gaan spelen. Het voelt alsof we ons bij een soundcheck van Dennen bevinden. De sfeer is hierdoor erg intiem en Dennen betrekt het publiek ook om mee te zingen met zijn liedjes.

Hij speelt zowel nieuwe als oude nummers, maar ook verzoeknummers die worden geroepen vanuit de zaal. Eigenlijk heeft hij geen microfoon nodig vanavond omdat zijn stem zoveel volume heeft en iedereen muisstil is. Tijdens zijn meer swingende nummers danst hij vrolijk en trekt hij gekke bekken. Vooral de nummers ‘Make You Crazy’ en ‘Ain't No Reason’ worden goed ontvangen door het publiek.

Dennen bewijst vanavond maar weer dat je er niet perse uit hoeft te zien als een fotomodel om toch mooie nummers te maken. Met zijn unieke stemgeluid kan de zaal zelfs met haar ogen dicht volop genieten van zijn optreden. Het zal daarom ook geen verassing zijn wanneer hij de volgende keer in een uitverkochte grote zaal van de Effenaar speelt. Iedereen die er vanavond niet bij was, zorg dat je er de volgende keer wel komt want zo’n groot talent wil je geen tweede keer missen!

FOTOGRAFIE:

foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar  foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar Brett Dennen foto Brett Dennen - 18/5 - Effenaar

COMBICHRIST - 22/5 - TIVOLIAls een roofdier die sluw om z'n prooi heen loopt, zo staat de Combichrist...

THE BLACK CROWES - 13/5 - HEINEKEN MUSIC HALL Ze doen het al ruim 25 jaar, en ze doen het nog steeds goed. De aanstekelijke...