VERSLAG: Zuco 103 - 4/4 - Mezz

Zuco 103 - 4/4 - Mezz

Dat Brabantse nachten lang duren en langzaam op gang komen, mag nagenoeg bekend zijn. Zuco 103 is dan ook het Braziliaanse equivalent van de Brabander. De band begint altijd traag, weet het publiek op te warmen en voor zich te winnen en weet uiteindelijk naar een fantastisch dansbare climax toe te werken. Zuco 103 zijn de uitvinders van de brazilectro en beheersen deze eigen stroming uitermate goed. De band kent haar eigen krachten uiteraard ook en het siert ze dan ook dat zij het experiment niet schuwen. Vandaar dat Zuco 103 voor even door het leven gaat als Zuco 103 Soundsystem. Met de originele bezetting hebben zij hun eigen nummers dansbaarder proberen te maken en proberen zij die eerder beschreven 'fantastisch dansbare climaxen' met meer regelmaat terug te laten komen.

Met ook Juggernaut Mace en Solo Moderna op het programma lijkt men de ingrediënten van een uiterst dansbare zaterdagavond toch zeker in huis gehaald te hebben. Toch valt de opkomst in de Bredase Mezz nogal tegen. Mezz is ongeveer voor driekwart gevuld en het gelukt de twee voorprogramma's ook niet om dit publiek aan het dansen te krijgen. De opkomst van Zuco Soundsystem wordt dan ook lauwtjes ontvangen en het continue geroezemoes houdt aan. De immer charmante Lilian Viera strooit als altijd met complimentjes en is constant in beweging, maar het kost de band duidelijk moeite de zaal echt mee te krijgen. Het lukt ze uiteindelijk wel, maar Zuco Soundsystem blijkt eigenlijk toch helemaal niet zo interessant te zijn. Waar Zuco 103 juist naar een hoogtepunt toewerkt, probeert men nu tíjdens de nummers toe te werken naar climaxen, waardoor het concert totaal geen éénheid is. Nummers volgen elkaar niet echt op en de originele nummers zijn vaak beduidend dansbaarder, interessanter en vooral passender. De finesse die de band dus normaal gesproken tot in de puntjes beheerst, ontbreekt deze avond behoorlijk.

Slecht is het overigens allerminst. Met name de oudere Zuco-nummers hebben een behoorlijk vette metamorfose gekregen en deze langere, veredelde jam-sessies klinken uitstekend. Zuco Soundsystem tourt nog een tijdje met de dansbare invalshoek. Als Zuco 103 weer gaat optreden onder haar eigen naam, zou deze dansbare invalshoek best nog eens van pas kunnen komen. De dansbare nummers van de groep zullen nog vetter klinken en de climaxen zullen nog heviger voelbaar zijn. Houdt dat irritante geroezemoes naar alle waarschijnlijkheid ook meteen op.

STUURBAARD BAKKEBAARD - 9/4 - ATAKDe staat is het helemaal sinds hun performance op Noorderslag. Vanavond...

LELE - 3/4 - ATAK Een dansavondje met DJ Wille Wartaal en LeLe (aka P. Fabergé of Pepijn Lanen)...