VERSLAG: Full Of Hate tour - 29/3 - Atak

Full Of Hate tour - 29/3 - Atak

In 2008 is Atak verhuisd naar een grotere nieuwere locatie. Dit heeft mogelijkheden vrij gemaakt om meer festivals te organiseren in het gebouw. Zoals bijvoorbeeld Full Of Hate. Deze tour die door heel Europa reist, sluit de tour af in Enschede. Amon Amarth, Obituary, Legion of the Damned en Keep Of Kalessin vormden een maand lang een van de beste packages die momenteel te zien is op het gebied van extreme metal. De drie Nederlandse bands The Monolith Deathcult, The Lucifer Principle en Izegrim waren voor Enschede een mooie bonus en voor velen reden genoeg om het land door te reizen naar het Oosten.

Bij aankomst in Atak, waar de omgeving nog vol op in verbouw is, blijkt dat Izegrim net voorbij is en dat The Lucifer Principle op het punt staat te starten. Dat de grote zaal nog niet open is, is goed te merken. De kleine zaal van Atak puilt uit voor een van de sterkste Nederlandse metalbands van dit moment.

The Monolith Deathcult heeft de pech om te spelen tijdens het programma van de grote zaal. De kleine zaal is hierdoor erg dunbevolkt en de band weet niet echt te overtuigen. Hopelijk doen ze dit in mei wel, wanneer ze samen met The Lucifer Principle touren door heel Nederland op de ‘Jägermeister Demolition Tour’.

Het Noorse Keep Of Kalessin is vandaag de enige black metalband op het programma van Atak. De heren openen de grote zaal met een matig geluid waarbij vooral het solo werk van de gitarist slecht te horen is. Het publiek blijft er rustig onder. Ondanks het mindere geluid is wel te zien dat de band de afgelopen jaren veel progressie heeft gemaakt, en er veel potentie in zit. Van deze band gaan we zeker meer horen dit jaar, onder andere op Fortarock en Graspop.

Als er één Nederlandse band is die doorheeft dat ze niet jaar in jaar uit alleen maar door Nederland hoeven te touren, is het Legion Of The Damned wel. De Limburgers horen in Europa intussen bij de grotere namen als het gaat om thrash metal en worden vergeleken met bands als Kreator, Sodom en Destruction. Nummers als ‘Legion Of The Damned’ en ‘Son Of The Jackal’ gaat er bij het Twentse publiek in als zoete koek. Terecht, want de band is vandaag er sterk op dreef. Wanneer de band aankondigt dat ze van de laatste show van de tour iets speciaals gaan maken is het vooruitzicht voor de verdere avond al goed. De heren zullen binnenkort onder andere nog te zien zijn in de Mezz te Breda en op Graspop.

Obituary heeft geen nieuw album nodig op tournee te gaan. Hun nieuwe plaat komt namelijk pas in de zomer uit. Dit is natuurlijk alleen maar gunstig, nu is er meer ruimte voor klassiekers als ‘Slowly We Rot’ en ‘Immortal Visions’. De band heeft zichtbaar plezier in de show, maar lachen wordt het pas als de band halverwege de setlist zit. Door de speakers klinkt ineens een tape van Borat, waar hij het volkslied van Kazachstan zingt, met tekst als “Kazachstan is the greatest country in the world, all the other countries are run by little girls”. Wanneer het lied voorbij is bedankt gitarist Ralph Santolla het publiek en de bands en werkt de gehele band lachend de setlist af.

De langste speeltijd is vandaag voor Amon Amarth. Enkele jaren geleden had niemand verwacht dat ze ooit boven Obituary zouden staan op een flyer. De band bewijst met de show in Enschede dat ze er duidelijk wel thuis horen. Nieuw en ouder werk wordt afgewisseld , van ‘Runes To My Memory’ tot ‘With Oden On Our Side’ wordt met een verpletterende show neergezet. Wanneer de band eindigt met klassiekers als ‘Death In Fire’ en ‘Victorious March’ blijft een verlamd publiek achter, moe van een lange dag metal. Na enkele minuutjes komt de band gelukkig terug met een toegift. Halverwege ‘Pursuit Of The Vikings’ komt er een viking schip het podium op varen, waar op het podium de bandleden van Obituary uit springen verkleed met viking helm en zwaard, die gedurende de rest van het nummer de bekende ‘viking battle’ neer zetten. Aan het einde van de set bedankt de band nog iedereen, en mogen de vikingen terug naar Zweden en het publiek terug naar huis.

Full Of Hate was een uitzonderlijk feestje vol gezelligheid en vreugde, zowel in de zaal als op het podium. Misschien wel een van de gezelligste metalconcerten in tijden. Op naar Full Of Hate 2010!

THE VIEW - 2/4 - TIVOLIEerder deze week lazerde een van de bandleden nog stomdronken van 't podium...

KAKI KING - 30/3 - PARADISO Ze deelde het podium al met Foo Fighters, werkte mee aan het jongste Tegan...