VERSLAG: Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Luke Hemmings in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 18 foto's.

Bekijk de Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg foto's

VERSLAG: Tessa Van Brink

Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg

Na vele succesvolle tours met 5 Seconds of Summer staat de frontman van de band, Luke Hemmings, er nu alleen voor. Niet in een negatieve zin want met zijn eerste solo tour betreedt hij podia in o.a. Europa, Amerika en Australië. Veel van de tour shows zijn uitverkocht en zo ook Luke’s optreden in de grote zaal van de Melkweg.

Het is niet altijd even gemakkelijk, de transitie van bandlid dat de grootste zalen plat speelt, naar een solo-artiest die zijn eigen weg moet vinden. Maar het gaat Luke Hemmings goed af. Hij heeft ondertussen een debuutalbum genaamd ‘When Facing the Things We Turn Away From’ en de EP ‘Boy’ op zijn naam staan.

De Australiër begint zijn optreden met ‘A Beautiful Dream’. Dit nummer verdient deze plek op de setlist want door de opbouwende melodieën is het de perfecte opener van een mooie avond. Luke speelt bijna alle nummers van zijn debuutalbum. Vooral het nummer ‘Saigon’ is een publieksfavoriet. Na de eerste paar liedjes verwelkomt Luke het Nederlandse publiek. Dit doet hij met de paar Nederlandse woordjes die hij uit zijn hoofd heeft geleerd.

Luke vertelt dat hij zijn debuutalbum in 2020, tijdens de corona pandemie, heeft geschreven en dat we dat jaar maar heel snel weer moeten vergeten. Het blijkt dat die tijd hem wel veel creativiteit heeft gebracht want hij zingt me toch een paar goede nummers. Het publiek heeft de voeten niet kapot want iedereen springt en danst er op los. Zo ook wanneer hij de meezinger ‘Friday I’m in Love’ van The Cure speelt.

Het optreden loopt lekker door. Luke is ervoor geboren om op het podium te staan met zijn gitaar. Hij heeft een simpele maar modieuze outfit aan en weet goed de interactie met het publiek te vinden. Ook zijn de nummers makkelijk mee te zingen. Er mag wel wat meer nagedacht worden over de belichting tijdens de show. Je kan hem slechts of nauwelijks zien tijdens zijn concert door de donkere blauwe en rode lichten. Hoewel dit misschien de ervaring van menig concertganger kan aanpassen, past de belichting ook wel weer bij de hele sfeer van de muziek.

Wanneer het even stil is, zetten een paar mensen in de zaal het nummer ‘Europapa’ van Joost Klein in. Het is tevens de avond van de Eurovisie Songfestival finale waar Nederland niet meer aan mee mocht doen. Hier wordt om gelachen en er zingen natuurlijk ook mensen mee.

In de kleine toegift staat alleen het nummer ‘Starting Line’. Dit is bij lange na wel het bekendste nummer van Luke. Nog één keer geeft de zaal alles wat ze nog in hun hebben. Luke Hemmings laat met dit optreden als solo-artiest een echte stempel achter op het Nederlandse publiek.

FOTOGRAFIE: Phaedra Wijnstroot

12
Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg  foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg  foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg  foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg Luke Hemmings foto Luke Hemmings - 11/05 - Melkweg

12

PHILIP SAYCE - 11/05 - VORSTINHet was al lang geleden dat Philip Sayce in Nederland speelde. In De Vorstin...

LADYSMITH BLACK MAMBAZO - 11/05 - TIVOLIVREDENBURG Ladysmith Black Mambazo toert in 2024 met hun boodschap van Peace, Love and...