VERSLAG: Douwe Bob - 16/02 - De Oosterpoort

VERSLAG: Anjelica Hollen

Douwe Bob - Oosterpoort Groningen (16-02-2024)

De Oosterpoort is al tot de nok toe gevuld als de Nederlandse multi-instrumentalist Melle de vrijdagavond in Groningen mag openen. Met zijn prachtige stem en aanstekelijke nummers weet hij de zaal goed op te warmen voor hoofd act Douwe Bob.

De zanger, die de Groningse zaal mag weten te overtuigen met een gloednieuw album, ‘Where Did All The Cool Kids Go, dat pas twee dagen eerder verscheen, zet als opener dan ook gelijk de titeltrack in. Bijgestaan door een zevenkoppige band weet hij de aandacht gelijk te grijpen. Daarna kiest hij voor een aantal nummers die de meeste bezoekers sowieso al zullen kennen: 'Consider' en 'How Lucky We Are', om vervolgens een aantal nummers van het nieuwe album op rij te spelen: 'Nothing At All', 'Nights in Tokyo' en daarna 'Feel It Coming'.

Douwe Bob oogt fris en relaxed. Hoewel mensen die hem vaker hebben zien spelen hem misschien ook een klein beetje onwennig vinden overkomen. Hij leunt veel op de aanwezigheid van gitarist en vriend Stijn van Dalen. Als Douwe's eigen gitaar een aantal keer problemen geeft, weet de muzikant daar wel ontspannen op te reageren. Evenals op een grapje van iemand uit het publiek die naar hem roept dat hij vanaf nu de Bob is, doelend op een recent verblijf van de artiest in een afkickkliniek. Iets waar Douwe open over vertelt. ‘Ik ben drie maanden nuchter vandaag’, zegt hij. Waarop hij grijnzend het applaus in ontvangst neemt.

Nummers over zijn ‘nieuwe leven’, zoals hij het zelf noemt, heeft hij natuurlijk ook geschreven. Het nummer ‘Feel It Coming’ wordt met optimisme gebracht. De rest van de avond wordt gevuld met een mix van oude (onder andere' Multicolored Angels' overgoten met een goed country-sausje, 'Stone Into the River', 'Shine', 'Pass It On' en natuurlijk songfestivalhit 'Slow Down') en nieuwe nummers. Ook is er veel ruimte voor samenspel met de muzikanten die Douwe Bob om zich heen heeft verzamelt en dat verveelt eigenlijk nooit.

Voor het nummer 'Sailing', een nieuw duet met Jennifer Ewbank, is de zangeres zelf aanwezig. We zien haar later nog weer terug als Douwe een uitstapje maakt naar zijn deelname aan ‘Beste Zangers’, waar hij hoge ogen wist te gooien met zijn vertolking van het Ierse folknummer 'Danny Boy'. Vanavond klinkt het niet zó indrukwekkend als tijdens het programma, maar het is alsnog prachtig. De bijdrage van voorprogramma-act Melle draagt hier zeker aan bij. De avond wordt afgesloten met ‘I Do’ en daarna het experimentele 'Marrakesh'.

Al met al kan Douwe Bob terugkijken op een geslaagde avond in wat hij zelf zijn favoriete zaal van Nederland noemt. Iets wat hij elke keer zegt als we hem zien spelen in de Oosterpoort, dus we nemen aan dat hij het meent. Naar onze smaak hadden de ballads die hij vanavond vertolkt wel iets meer afgewisseld mogen worden met zijn up tempo werk, maar de keuze van de setlist van vanavond past wel bij het verhaal dat de zanger ons tijdens dit tournee wil vertellen.

MASEGO - 15/02 - AFAS LIVEWe maakten met deze Jamaicaanse - Amerikaanse rapper en saxofonist voor het...

SUZAN & FREEK - 18/02 - PARADISO Op 18 februari brachten Suzan en Freek Paradiso's Grote Zaal tot leven met...