VERSLAG: Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Greta van Fleet in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Sem Berendsen

Greta van Fleet, 8 november 2023 in de Ziggo Dome, Amsterdam

Greta Van Fleet is momenteel één van de grootste namen in de rock scene. In 2012 opgericht is de huidige bezetting, de broers Josh, Jake, en Sam met Danndy Wagner achter het drumstel. In 2012 schrijft de band als eerst drie nummers, waaronder hun iconische song ‘highway tune.’ Het nummer wordt pas officieel uitgebracht in 2017, als hun eerste single. Hun eerste EP, ‘Black Smoke rising’ wordt hetzelfde jaar uitgebracht. De band was toen en is nu nog steeds geïnspireerd door artiesten zoals The Who en The Rolling Stones, maar de beste gelijkenis is tussen hun en Led Zeppelin. Van de stijl van het gitaarspel tot de zang van John, deze invloed is overal te horen.

Hun nieuwe album ‘Starcatcher’ is onlangs uitgebracht en de tour, die ook naar Nederland komt voor de show van vanavond, is om de release van dit album te vieren. Dit album focust zich, buiten de blues en rock and roll aspecten van hun vorige albums, meer op het theatrale. Ook staat het album vol met folk songs op akoestische gitaren. De vraag bij dit concert is dus of ze voor de echte ruige rock and roll sound zullen gaan of meer aan de nieuwe theatrale kant blijven.

Als Greta van Fleet opkomt beginnen ze gelijk met spelen. Ze laten hun muziek de eerste indruk geven, in plaats van een praatje doen. Nadat ze het publiek overweldigen met het denderende geluid zegt de zanger, Josh droogjes "I hope we’ve passed the audition." Het duurt daarna niet lang tot de hele zaal barst van de energie. De Ziggo Dome is voor dit concert uitgerust met pyrotechniek, die je zelfs achterin de zaal opwarmt. De band is deze avond niet bang voor wat rustige opbouw en uitgesponnen jamsessies met veel solo's. Het blijkt de opbouw naar een heerlijke climax met hun grootste hit ‘Highway Tune’. Als het publiek de intro van dit nummer hoort barsten ze uit in gejuich en enthousiasme. De pyrotechniek zorgt voor nog een extra dimensie..

Even hierna wordt het publiek afgeleid met een drumsolo, terwijl Josh nergens te bekennen is. Plotseling verschijnt hij op een klein stage achterin de zaal zodat de mensen daar de band ook van dichtbij kunnen zien. Op dit stage speelt de band drie akoestische ballads en voelt het concert gelijk toch iets intiemer.

De performance op het kleinere podium wordt afgesloten met een nummer van hun nieuwe album en de terugkeer naar het main stage. Zelfs tijdens hun tijd weg van het podium zakt het enthousiasme van publiek daarna niet in. Terug op het hoofdpodium staan er nog drie nummers op de setlist. Greta van Fleet zit er echt lekker in en de groots opgezette rock is gemaakt voor dit soort arena's. Als de show na de toegift dan toch tot einde komt voelt het niet alsof de band ineens klaar is of geen zin meer heeft. De band heeft alles gegeven en het publiek is dankbaar dat ze bij dit concert mochten zijn.

FOTOGRAFIE: Parcifal Werkman

12
Hannah Wicklund foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Hannah Wicklund foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Hannah Wicklund foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Mt. Joy foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Mt. Joy foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 08/11 - Ziggo Dome

12

CIGARETTES AFTER SEX - 08/11 - AFAS LIVECigarettes After Sex stond met een uitverkochte show in AFAS Live. Podiuminfo...

KOVACS - 18/11 - TIVOLIVREDENBURG De clubtour van Kovacs deed traditiegetrouw TivoliVredenburg weer aan. Ook...