VERSLAG: Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Amorphis in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg

De Finnen van de thrashmetal band Lost Society mogen de avond aftrappen. Deze heren timmeren inmiddels al ruim 13 jaar aan de weg en mochten 10 jaar terug al spelen op de grotere podia van gerenommeerde festivals als mannetjes van 17 jaar. Een ding is zeker; het overbrengen van de energie zijn de, inmiddels, mannen niet verleerd. Ondanks dat het geluid belabberd staat afgesteld bij het openingsnummer ‘112’ laat deze band zien opgepompt te zijn om een geweldige show neer te zetten. Iedereen is direct wakker geschud. Lost Society doet wat dat betreft precies wat het moet doen. De band speelt strak en zanger Samy Elbanna is bijzonder goed bij stem. Dat gezegd hebbende doe ik wel alsof de knettervals gezongen ballad vanavond niet heeft plaatsgevonden. Lost Society laat een goede indruk achter en lijkt klaar voor een Europese headline tour.

Als we het over headliners hebben is het IJslandse Sólstafir dat eigenlijk al een aantal jaren. Eerder dit jaar speelden de heren nog een fabelachtige show als support van Katatonia en vanavond mogen ze een ietwat groter publiek trachten te imponeren. Deze band blijft heel bijzonder. Zij maken metal zoals geen andere band dit kan. De vocalen van zanger ‘Addi’ leggen zoveel emotie in de muziek. Dit is werkelijk prachtig. Vanaf de opener ‘Blafjall’ is het genieten geblazen. Sólstafir neemt iedereen mee in een heerlijke reis door hun setlist heen. De reactie op het ten gehore brengen van ‘Fjara’ is vanavond het sterktst, echter blijkt het meesterwerk ‘Otta’ toch wel het hoogtepunt van dit optreden. Dit nummer wordt live zo goed neergezet. De climax waar naartoe wordt gebouwd in deze track doen de haren op je armen stijf overeind staan. Het wordt tijd dat Sólstafir weer eens een eigen headline tour gaat doen. Dit is een band die het altijd verdient om bovenaan de affiche te staan.

Amorphis behoeft toch inmiddels nog weinig introductie. Zij staan al jaren aan de top van de Finse heavy metal. Met name doordat zij zich bij ieder album op muzikaal vlak weer blijken te ontwikkelen blijven zij buitengewoon interessant om naar te luisteren. Amorphis is momenteel bezig met de Europese ‘Halo Tour’, ter ere van het laatste album Halo. De eerste twee nummers van de set zijn dan ook direct afkomstig van dit album. Amorphis maakt het vanavond gelukkig niet te bont door bijna alleen van de nieuwe plaat te spelen. Wanneer ‘Bad Blood’ wordt ingezet van het album Under The Red Cloud gaan de haren pas echt de lucht in. De catchy gitaarriff van dit nummer doet het altijd goed en hoort altijd thuis in een Amorphis set. Daarover gesproken kunnen ook tracks van Tales From The Thousand Lakes zeker niet ontbreken, met ‘Black Winter Day’ als absoluut hoogtepunt. De standaard meezingers ‘Silver Bride’ en ‘House Of Sleep’ komen ook vanavond weer voorbij. Daar waar deze laatste normaliter altijd de afsluiter was hebben ze met een ‘The Bee’ daar toch een geschiktere track voor gevonden. Dit blijkt een heerlijke climax van wat al een prachtig optreden was.
Amorphis blijft indruk maken met hun live performances. Dit is echt een collectief. Stuk voor stuk geven deze muzikanten je waar voor je geld op een avond als deze.

FOTOGRAFIE: Sjors Evers

12
Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Sólstafir foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Amorphis foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Amorphis foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Amorphis foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Amorphis foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg Amorphis foto Amorphis - 29/10 - TivoliVredenburg

12

MODERNLOVE. - 30/10 - PARADISOModernlove. stond vanavond in de bovenzaal van Paradiso, waar zij nummers als...

JEANGU MACROOY & JAZZ ORCHESTRA OF THE CONCERTGEBOUW... Jeangu Macrooy & Het Jazz Orchestra Of The Concertgebouw gaven een optreden...